oskmar

Alla inlägg den 10 oktober 2023

Av Elsa Mårtenzon - 10 oktober 2023 16:39

 

Jag har inte tagit en enda bild i dag, det får bli några av dem som finns sedan tidigare.

  

En grå himmel under dagen och regnet har hängt i luften, kanske hade det regnat under natten, det såg ut så i morse.

Det var 3,5 plusgrader i morse och svag vind, om någon vind alls.

Just nu är det 5,8 plusgrader och det är svag vind som har sydostlig riktning.

Lika grå himmel nu som under resten av dagen.

 

Och Käringholmen och Käringholmen, blir du less?

Men jag blir aldrig less på den!

  

I dag har inte gjort så mycket nytta, bara det lilla. Jag har varit till Dorotea och på sjukan där de tappade ut lite blod som ska skickas till Umeå. 

Det har jag hållit på med i sju år nu och borde kunna göra det själv. Men då räcker det inte med mina två händer, skulle behövas två till och de finns på sjukan i Dorotea. Bekvämt och bra och kostnaden märker jag inte av så mycket, den går över skattsedeln. Tack vare att jag bor i Sverige, om jag bodde i USA, då hade jag nog inte levt i dag, om jag inte hade mängder med pengar eller hade råd med en jättedyr försäkring.

 

    

Vägen var blöt, gropig och geggig och det droppar gegga av bilen, så får den nog se ut nu för det är ingen mening att tvätta på OK heller, den är lika skitig när jag kommer hem.

I Dorotea samhälle är det en enda röra nu och har pågått länge, på grund av vägarbete genom samhället. Man får köra efter röda pilar för att komma frm dit man ska.

Jag kom fram till Tony idag i alla fall, han sa, att igår hade inte en enda kund kommit in till honom, de hittade ingen öppning i vägarbetet.

Allt går så sakta så vad jag kan förstå är det länge än innan det är klart.

 

    

Hittills är det över 3000 döda sedan lördag i kriget mellan Hamas och Israel. Det är inte klokt, massor med människoliv släcks till ingen nytta för någon.

   

Och i Kalmar inträffade ett stickmord igår kväll, samt sju bränder under natten i Stockholms området!

Jaa, vart bär det  hän och vad kommer att hända under det dygn som kommer?

   

En gasledning mellan Finland och Estland har saboterats, åh, vem kan det vara som gjort det? 

Jag gissar på Ryssland! Vem gissar du på?

   

Dagens namn är: Harry och Harriet, grattis till er!

 

Båda namnen har förekommit i Bellvik. Harriet var dotter till min morbror Algot och således en kusin till mig.

Hon begav sig till Småland i sin tidiga ungdom, gifte sig där och blev kvar. Hon dog för ett par tre år sedan, då ringde hennes halvsyster Ingrid och talade om det för mig.

Sista gången hon var hem till Bellvik var hon hit och hälsade på.

 

Harry var son till Rut Wallin, han växte upp hos sina morföräldrar i Bellvik.

Harry for tidigt till Stockholm och utbildade sig till guldsmed, vidare till USA och började med att utöva sitt guldsmedsyrke där. Men sedan bildade han ett stort affärskomplex inom sportvärlden som blev hans livsverk i USA.

Harry Wallin blev omskriven många gånger för sin affärsrörelse i USA.

 

Göte fick två guldringar, klackringar, av sin fars bröder, som de lejt Harry att göra, tunga med mycket guld i, som jag gav Michael och Norton sedan Göte gått bort.

Jag har inte sett dem använda dem men jag hoppas att de inser att de har ett visst affektionsvärde. Dels för dess tillkomst, det har inte funnits så många guldsmeder i Bellvik (ingen förutom Harry) och dels för att Norton och Michael äger dem nu och det skulle deras farfar Göte gilla.

 

Ha en fortsatt bra tisdagkväll, vi ses!

 

Hej då för denna kväll!

  

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards