oskmar

Alla inlägg den 14 oktober 2023

Av Elsa Mårtenzon - 14 oktober 2023 16:31

 

Vinter på gång, eller?

  

Jag vaknade till ett kraftigt snöfall i morse, ett tag såg man knappt över gården.

Men nu är precis alltihop borta och gräset lyser grönt igen.

Det är ett hattande hit och dit innan vädergudarna bestämmer sig. Jag önskade när marken hade frusit till för ett par veckor sedan att den inte skulle tina upp förrän till våren, men nu är det stora vattenpölar på gården igen. 

Jag säger som a´ Alva brukade säga: "Dä ä ingen ordning se`n momma dödd!"

Jag håller med, förut när det frös och snöade i början på oktober, då låg det kvar. Det kunde bli nån dag med blötsnö och då gjorde jag stooora snögubbar som jag radade upp på gården här. De snögubbarna kallade jag för Tallberg.

Det fanns nämligen en gubbe med det namnet som brukade åka omkring och sälja grisungar på gårdarna. Han var stor och tjock, magen var långt före gubben när han gick över gården. Det var inte många såna gubbar på den tiden, men de satt heller inte bakom en bilratt i sitt arbete, de fick slita hårt för brödfödan och hann inte bli överviktiga.

Det var Tallberg som hyrde murgrytan av Amanda Wallin och tillverkade pölsa i hennes ladugård där grytan stod, som han sedan åkte runt och sålde i byarna, ingen visste var han tillverkat den.

Jag skulle inte ätit den pölsan, som var tillverkad i en ladugård, usch vilket "söl"!

  

 

Burr, vad det ser huskigt ut!

  

Från ladugårdspölsan till kriget mellan Israel och Hamas. 

Stackars människor som fått order att utrymma Gasa-remsan, över två miljoner människor, som inte vet vart de ska ta vägen. Sjukhusen bland annat med massor av skadade som ska rymma, om de vill överleva för det planeras ett markkrig nu av Israelerna, Hamas ska utplånas för alltid och jag tycker inte synd om Hamas, det var de som började.

Tvåstatslösningen lyser ännu mera med sin frånvaro nu.

  

 

Klockan är tolv och det har slutat snöa, men himlen är fortsatt grå.

  

Nu tillbaka till dagens väder som har bestått av snö på morron och regn på eftermiddan.

Just nu är det 2 plusgrader och det är en ganska sparsmakad färgpalett runt omkring mig, den består mest att vitt och grått. Skogen är ju grön förstås, men det mesta lövet ligger på marken och då är det inte färggrant utan brunt och slibbigt.

 

Nu kan jag upplysa om attt det snöar lapphandskar igen och nu är det bara 0,5 plusgrader, det kan bli vitt på marken över natten om det fortsätter så här.

 

  

Dagens namn är: Stellan, grattis till er som bär det namnet!

 

Och grattis till Stellan uppe i Antnäs, Linas och Jockes son och Gunnels och Björns barnbarn!

Tänk om Gunnel ändå fått vara med sina barnbarn, som hon längtade så otroligt mycket efter!

    

Ha en fortsatt fin lördagskväll, vi ses!

 

Nä, nu får det bli en bild med färg!

Hej då!  

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards