oskmar

Alla inlägg den 25 oktober 2023

Av Elsa Mårtenzon - 25 oktober 2023 16:35

 

Så här såg förmiddan ut, grå, gråare och gråast.

      

Det verkar som novembervädret har tjuvstartat nu, det har varit grått och halvblött hela dagen, inte vad jag önskar mig.

Hela dagen har bjudit på plusgrader och i slutet på dagen en snöskur som förvann när den nådde marken.

Just nu är det 0,1 minusgrader, men det ändrar sig nog, det ändras snabbt har jag märkt, pendlar hit och dit. Det är friska vindar och har varit det hela dagen, vinden kommer från sydost, därför är det milda vindar.

Snön halkar ner från taken och bara ställer till det för mig.

    

 

Lika grått mitt på dagen.

        

Jag älskar domherrar och nu är det några i mina buskar utanför!

 

Jag gjorde ett försök att ta en bild på dem, men det var för mörkt, den röda färgen syns inte ett spår och knappt fågeln heller.

  

I dag gjorde Nils Gunnar och Ingrid mig sällskap till elvakaffet, det var ett tag sedan sist det hände.  Men å andra sidan är jag inte så duktig själv att göra visiter. Nils Gunnar säger ibland att, vi ska inte komma hit när du aldrig kommer och hälsar på. Men jag är född sån, trivs så bra hemma och ännu bättre trivs jag hemma om det kommer besökare och gör mig sällskap.

Så välkomna!

          

I morron kommer det dofta ljuvligt gott från nygräddat tunnbröd från bagarstugan, tack och lov!

Ingrid och Nils Gunnar ska ägna torsdagen åt att baka tunnbröd och även åt mig. Jag riktigt längtar, det har inte varit något bak på flera månader nu och det är det enda bröd som jag tycker är riktigt gott och som jag är van sedan jag var barn.

Det tunnbröd som bakades förr på gårdarna var tunt och knaprigt tunnbröd, på den tiden fanns det inga frysboxar.

Nu bakas det mjukt tunnbröd som vi kan frysa och då håller det sig mjukt och doftar färskt när man tar det ur frysen och det får självtina.

Jag har ett minne av när mormoir brukade avreda bruna bönor till middan när jag var liten. Då gick jag och hämta en stor bit tunnbröd i på brödfatet i bordslådan och ställde bredvid henne vid vedspisen.

Jag sa inget men hon visste vad jag ville så hon ringlade lite sirap över min brödbit och jag tyckte att det var sååå gott.

När jag var ett litet barn då fanns det inget som hette lördaggodis, men det fanns gott och mört tunnbröd med ringlad sirap på och det var godis på riktigt!

      

 

Klockan tre på eftermiddan kom det en skur blötsnö.

  

 

Dagens namn är: Inga och Ingalill, grattis till er!

 

I Bellvik har båda namnen förekommit, nämligen Inga Magdalena Backlund, född 1871 i Bellvik, gift med Johan Jonsson, född 1862 i Lajksjö.

 

Samt Ingalill Wallin, född i Bellvik, dotter till Svea och Harald Wallin.

Ingalill bor i Gävle och hör av sig ibland på bloggen.

Grattis på namnsdagen Ingalill!

 

Ha en bra fortsättning på onsdagkvällen, vi ses!

 

En färgklick efter allt gråväder skadar ingen!

Hej då!

    

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards