oskmar

Alla inlägg den 7 oktober 2023

Av Elsa Mårtenzon - 7 oktober 2023 17:07

 

Halv sju i morse och det är 2,5 grader kallt.

    

Det var i dag jag tänkte mig att göra klart ute med det jag höll på med på torsdag, men icke, har inte längtat ut.

Jag var och tömde askan i morse och hämta ved mitt på dagen och frös som en stövare. Det finns risk att det får ligga kvar nu om det inte ändrar sig. Visserligen har det varit solsken hela dagen, men det har blåst genom märg och ben.

När jag skrev här i gårkväll var det spöregn och snön som kommit under natten och morgonen var nästan helt borta. Det var två grader kallt i morse och inte mycket bättre under dagen, tre till fyra plusgrader.

I morse var det vitt igen, det började snöa redan igårkväll.

Just nu är himlen helt fri från moln och det är 0,5 plusgrad, hård blåst som kommer från norr och det känns.

Nu kan marken gärna få vara fortsatt frusen för mig.

 

Och så var det vitt på backen igen, innan mörkrets inbrott i gårkväll lyste den grön, snön hade tinat bort, det mesta.

    

Dagen har varit lugn och tyst så när som på radion och TV:n. Trevligt sällskap som jag inte blir dummare av, beroende på vad jag lyssnar och tittar på och jag väljer bort strunt.

På eftermiddan ringde Björn, det var länge sedan nu, inte sedan försommaren.

Jag tänkte i går på att han inte ringt på länge, men å andra sidan är jag inte så duktig att höra av mig själv heller. Många dagar så tänker jag att jag ska ringa den eller den, men då ska jag göra nånting först och så blir det inte av.

Vi pratade en och en halv timme i dag och tog igen en del.

 

Burr, va sjön ser kall ut!

  

Sidensvansarna som gjorde ett kortvarigt besök härom dagen, men försvan illa kvickt. De ångrade sig och kom tillbaka på morron och nu har de rensat vinbärsbuskarna på precis varenda bär, bra jobbat. 

Nu är de borta igen och kommer nog inte igen förrän nästa höst.

 

Sidensvansarna tar en paus då och då mellan vinbärsätandet.

  

Trodde jag skulle kunna fortsätta med fönsterputsen i dag, men det gick inte när solen skiner rakt på fönstret. Och fy vad jag skulle frusit i ett öppet fönster i denna kallblåst!

Nu skulle jag också behövt ta in slangvindan och tagit batteriet ur gräsklipparen innan det blir kallare, Tim skulle ha funnits närmare och det vore fixat på 5 minuter. Bästa Tim!

      

 

    Fart och fläkt på den pojken!

 

Dagens namn är: Birgitta och Britta, grattis till er!

 

Namnet Britta har förekommit i Bellvik, nämligen Britta Elfberg, född 1911 i Bellvik, dotter till Arvid och Sara Östlund. Hon var yngst i en syskonskara på 13 barn. Flyttade tillbaka till Bellvik sedan hon och maken blev pensionärer.

Henne intervjuade jag när jag jobbade med Bellviksboken, hon berättade gärna om Bellvik och hade ett bra minne.

 

13 barn, vad jag beundrar dessa kvinnor, att de orkade med allt sitt tunga jobb, på den tiden passade inte gubbarna upp på något vis när det gällde "kvinnfolksgöra".

 

Ha en fin fortsättning på lördagkvällen, vi ses!

 

Hej då för den här kvällen!

(Ja, jag ser att stolpen lutar,) 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards