oskmar

Alla inlägg den 5 oktober 2023

Av Elsa Mårtenzon - 5 oktober 2023 16:31

 

Just nu när klockan är fem.

  

 

Klockan halv sex och vinden har ökat.

  

I morse var det kallaste morgonen hittills under säsongen, det var 4  minusgrader som mest, men pendlade ofta över till 3 grader. Frosten gjorde marken riktigt vit innan solen kom och tog bort den.

Det har varit vackert väder under hela dagen med friska nordliga vindar, gräset har faktiskt torkat helt i dag.

Just nu är det 3,5 grader varmt, ja, varmt och varmt men plusgrader i alla fall.

Det finns en del moln runt horisonten och solen skiner. Skönt att slippa regnet en hel dag!

 

Har styvmorsviolen tagit fel på årstid? Ja man kan undra, de här plockade jag in i dag när jag var ute och höststädade. Och de tålde tydligen en frostnatt också.

    

Sedan jag var klar med veckostädningen gick jag ut och jobbade utomhus, hann inte bli klar med det som jag planerat, som vanligt numera, men hoppas på bra väder så jag kan fortsätta i morron.

 

Vackert på himlen, ganska ofta ändå!

  

Det blev en norrman som tog hem kulturpriset i dag, Jon Fosse. Tur att de inte behövde gå över ån efter vatten, att de hade förmågan att se vinnare i vår närmiljö, händer inte ofta.

  

I morse var det mängder med sidensvansar här på besök och i vinbärsbuskarna. Men de gav upp nästan på en gång och försvann härifrån.

Var det något fel på bären?

De brukar rensa buskarna på nolltid annars och sedan fara sin kos, nu har de lämnat allt kvar.

 

Det kommer ingen doft av rökt älgkött från bastun sedan Göte försvann från gården. Varje höst efter oktoberjakten rökte han kött till oss och nästan till hela jaktlaget dessutom.

    

I morse var det en sprängning igen, med stora skador, huset rejält skadat.

  

Dagens namn är Bror, grattis till er som bär det namnet!

 

Han en fortsatt bra torsdagkväll, vi ses!

 

I den här lilla gläntan mot öster ser jag en skymt av sjön och morgonsolen.

      

Hej då!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards