oskmar

Direktlänk till inlägg 28 december 2020

December 2020 12 28 töväder

Av Elsa Mårtenzon - 28 december 2020 16:45

 

Ja, det var vackert så länge det varade. Men nu, borta!

 

 

Jag skrev igårkväll att det var snö i träden.  I dag är den helt borta igen, den har töat bort, för vilken gång i ordningen den här vintern har jag tappat räkningen på för länge sedan. Snön är så blöt nu igen att det är upptinat ända ner till gräset och då blir det ganska fula ärr efter traktorns framfart. Men en traktor är ett måste här.

Det har varit plusgrader under hela dagen och plusgrader under natten också.

Jag har skottat det som rasat från taken i dag igen, både vid vedboden och ladugården.

Raset från ladugårdstaket har jag skottat tre gånger i dag och när jag tittar från bron så ser jag att det rasat igen. Jag skulle behöva gå dit en fjärde gång också, men nu säger ryggen stopp för den här dagen. Den snön var sååå tung och i morron kan den ha frusit fast om det blir någon minusgrad.

Den dagen den sorgen.

Just nu är det 0,3 plusgrader, kommer det vara plusgrader i natt också? Det hoppas jag inte!

 

Nu är vaccineringen i full gång och de allra flesta glädjer sig åt det. Förutom vaccineringsmotståndarna, de har ju sina egna ideer och är svåra att ändra på.

Men vaccin har räddat så många människoliv i världen, en bråkdel av dem har fått biverkningar av vacciner. Det är jättetur att det kommit ett nu som kan rädda oss från detta gissel som covid-19 är och som har spridit sig över hela världen och fortsätter att härja vidare.

Jag har en anfader som kom till Bellvik, Zakaris Arndt, född 1802 och gifte sig med en släkting till mig. De fick tre döttrar men bara en överlevde, två av dem fick kikhosta och dog av den. På den tiden fanns det inget vaccin mot kikhosta som kom så småningom och nu behöver ingen som är vaccinerad dö av kikhosta.

 

För att inte tala om smittkoppor som tog många liv på 1700-talet, ända tills de fick fram ett vaccin mot den sjukdomen också.

Hurra för forskning och vetenskap!

 

I USA är de helt galna när det gäller vaccin, det finns en rörelse där mot det också, som så mycket annat. Jag såg en dokumentär för några veckor sedan om dem och som vanligt i dessa rörelser i USA så skvinker det över till rent vansinne. Det värsta är att de drar så många med sig med sina fake news, lika galna i sina påståenden som Trump.

Som inte har många dagar kvar nu i vita huset. Vilken välsignad tur!

 

Men han vidhåller fortfarande att det är han som vunnit valet i USA.  

 

Dagens namn är: Benjamin, grattis till er som heter så!

 

Ha en fortsatt bra måndagkväll, vi ses!

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 16:44

  Tråkväder i dag också...      Det är andra gången jag skriver här idag, fredagstexten blev en dag försenad, så går det är inte haspeln är på. Men inte mitt fel!      Det har varit grå himmel och snöskurar idag också, snöskurarna på mo...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 13:22

(Webbsidan har legat nere sedan igårkväll tills idag lördag, strax före klockan ett, då kom den tillbaka.)       Men nu kan vi det här vädret både utan och innan, dags att byta till lite soligare och roligare!          Vädret igår var lik...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 25 april 15:58

  Det fanns en liten blå glipa i mitt på dagen, men den försvann illa kvickt igen.      Det var vitt på taken och på backen i morse igen, vintern håller i sig, men jag är beredd nu att säga, "Vinter adjö" nu. Det har varit plusgrader under ...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 24 april 16:46

  Så här ser det ut just nu när klockan är fem, något glesare mellan flingorna och mycket små flingor, de syns knappt.        Ja, inte var det så att jag jublade i morse när jag tittade ut genom fönstret. Snön låg vit på taken igen och det sn...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 23 april 16:23

  Halv tio igårkväll var det klar himmel och fullmåne, annat är det nu när det snöar hej vilt.      Burr va kallt det är! Det var 8 grader kallt halv tolv igårkväll och kallt i morse så klart. Det har varit kallblås´n i dag också och inte p...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards