oskmar

Alla inlägg den 3 december 2020

Av Elsa Mårtenzon - 3 december 2020 16:19

 

Titta så mycket rimfrost det var i träden i går morse, som nu är på väg att blåsa bort.

( Bilden tagen genom fönstret, jag var för lat för att gå ut, förlåt så mycket.)

 

 

Ingen solskensdag precis, tvärtom har hela dagen varit grå/grön i omgivningarna.

Än så länge är rimfrosten kvar men det är nog bara en tidsfråga. Det har snöat lite lätt i dag ett par gånger under dagen, men det har inte gett påökt på snödjupet, det har varit sur snö, för termometern har hållit sin omkring nollan.

Just nu är det 0,5 minusgrader och himlen är helt täckt med moln. Nu har det börjat blåsa, så det är lika så gott att jag säger farväl till den vackra rimfrosen då.

 

I dag har Ingrid och Nils Gunnar bakat sitt tunnbröd för julen och var så snälla så de bakat över 20 kakor till mig också.

Det känns bedrövligt att de ska behöva baka till mig också och de vill inte ha något för jobbet. Det enda jag gör är att göra degen och håller naturligvis ingredienserna.

Jag får inte betala dem för jobbet, utan de säger att de gör det för att de får låna bagarstugan.

Tack så himla mycket för att ni bakat åt mig!

Nästa vecka ska jag göra en liten minijulafton för er som tack för hjälpen...

 

I gårkväll var jag "kulslut" efter gårdagens göromål, I dag har jag både hunnit laga middag och hunnit äta, det var lättsammare jobb idag.

 

 

Medan jag fikade på förmiddan hann jag läsa detta:

"I slutet på 1800-talet ansåg många lika otänkbart som omoraliskt att en kvinna skulle gränsla en cykel och fara fram på två hjul.

Men kvinnorna började cykla ändå och trampade framåt mot självständighet, oberoende och en självklar plats i det offentliga rummet- trots långa kjolar och manligt motstånd." Slut citat.

Man kan undra vad som var omoraliskt med att cykla, största anledningen var väl att männen skulle hålla kvinnorna på plats, det skulle minsann inte underlättas på något vis för dem.

Det var ju länge ett hårt motstånd mot att kvinnor skulle få rösträtt.

Inte förrän 1921 fick kvinnor rösträtt i Sverige, i årtionden fick de "kriga" för sin rätt att rösta. Otroligt!

Motståndet motiverades med att, kvinnor var olämpliga att fatta politiska beslut eftersom de var känslosamma och irrationella.

Gud så dumt!

Män skulle kanske behövt vara lite mer känslosamma, eller hur?

Men det har gått framåt, idag är 46 %  av riksdagsledamöterna kvinnor. Men än har vi i Sverige inte haft någon kvinnlig statsminister, men det kommer, var så säkra!

Det vi tar för givet i dag det har kvinnor före oss fått kämpa för i årtionden, vi är dem stor tack skyldig!

 

Dagens namn är: Lydia, grattis till er som bär det namnet!

 

Och Grattis på din födelsedag Maria!!!    

 

Ha en bra torsdagkväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards