oskmar

Alla inlägg den 6 december 2020

Av Elsa Mårtenzon - 6 december 2020 17:48

 

Nu hänger ljuskransen i taket, men utan ljus numera.

Den kransen hittade jag på ladugårdsvinden 1977, helgrå med damm efter åratal på vinden där de ladat in hö i många, många år.

Jag skulle tro att det bars dit sedan de fått el-ström äntligen i Bellvik, i början på 1950-talet.

Jag tog in den och rengjorde den, en krans i svart järn för sju ljus, sedan lindade jag konstgjort tallris på den och har haft din i taket sedan dess på jularna. Ljusen vågade jag aldrig tända och nu har jag slutat ha ljus i den. Jag har alltid haft girlanger också i kökstaket på jul, tills för fem år sedan. Jag har prutat på många traditioner under de senaste åren.

 

 

En riktigt gråmulen söndag med tät dimma, på eftermiddan har jag knappt sett ner till sjöstranden och holmarna har varit osynliga.

Det har varit 1-2 plusgrader under dagen och ungefär så under natten också.

Det har töat så ordenligt att jag i dag fick loss den tjocka isskorpan från biltaket. Men det var inte bara att sopa ner den, jag fick slå sönder isen med knytnäven först.

Och fy så ont det gjorde i näven, men nu är den borta, för den här gången.

Just nu är det 0,2 plusgrader och fortsättningsvis tät dimma. Det är väldigt fuktigt i luften och mitt på dagen var det duggregn.

 

I dag kom Laila hit och hjälpte mig sätta upp ljuskransen i kökstaket och att frakta upp lite grejer från nedre huset. 

Men nu är det bakat klart och jag har för första gången på många år gått tillbaka till mammas tradition att det skulle vara sju sortes kakor till jul, samt saffransbullar. Hon gjorde inte lussekatter utan saffransflätor, men inte med russin i degen, det var det ingen av oss som gillade.

När vi flyttade hit från Hoting för 34 år år sedan har jag bakat nio sorters kakor plus lussekatter och samt bullar med fyllning i för Göte åt inte saffransbullar.

Ja, det var lite överflödigt mycket kakor, jag håller med men uppätna blev de. Det såg lite annorlunda ut på den tiden, då hade vi släkt/-julkalas och vara många.

Nu är det bara jag och så coronan på det.

 

Jag fick börja dagen med att skotta bort det som rasat från ladugårdstaket och taket på vedboden, annars kommer jag inte åt veden. Det hade rasat nästan en metershög snödriva från taket på ladugården, hårt som betong och ville inte lämna spaden, det tog tid och var tungt.

Det var mindre som rasat från vedboden, för där rasade det även i går som jag tog bort då, som tur är brukar det delas upp från det taket, hälften först och sedan resten.

Ja, det är ju bra att det finns det man gör, arbete befrämjar hälsa och välgång, sägs det.

 

Har ni sett att Trump är igång igen med en kampanj för senatsvalet i januari. Det är så tjockt med folk som lyssnar och jublar där, inte är det konstigt att coronan frodas i USA, med drygt en kvarts miljon döda borde de tänka sig för en "aaaning". Men inte det gänget inte!

 

Dagens namn är: Nikolaus och Niklas, grattis till er som bär dessa namn!

 

Ha en fin söndagkväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards