oskmar

Alla inlägg den 21 december 2020

Av Elsa Mårtenzon - 21 december 2020 17:19

 

Jag såg solen gå ner i dag också, alltid något...

Obs! All snö borta ur träden igen.

 

 

Det har varit plusgrader hela dagen och droppat från taken. Inget snöfall i alla fall, men mulet från morron till kväll.

Men, när jag var ute efter klockan tolv och skottade bort den snö som rasat från ladugårdstaket under natten, eller skotta och skotta, jag fick hugga loss det först, när jag var klar och på väg in då var solen strax ovanför horisonten på väg att försvinna.

På årets kortaste dag gjorde den inte så långt ryck. Det har varit moln, men just när solen gick ner blev den synlig som hastigast.

Det finns hopp och det finns en sol som väntar på att förgylla tillvaron för oss. Från och med i dag blir dagen längre, det rör sig om sekunder till att börja med, men snart nog kommer vi att märka det!

Just nu är det 0.3 minusgrader och när jag står på bron och spanar ut i mörkret så tycker jag att det ser lite dimmigt ut. 

 

Klockan halv fem i morronbitti händer något som inte hänt på 800 år och det kommer vi att se om det är klart väder. Här blir det nog inte den möjligheten på grund av molnen. Men om det skulle klarna under natten som kommer då jag att kliva ur sängen och spana mot himlen.

Det har nyss förklarats på programmet "Efter fem" av en fysiker från Umeå.

Att det som sker nu är för att Jupiter och Saturnus kommer att stå mitt emot varandra och det blir, "En starkt lysande stjärna" när det sker. Betlehems stjärnan återuppstår.

Alltså, vart 800:de år återuppstår Betlehems stjärnan!

 

Idag ringde Kerstin från Östersund där de hade strålande solsken i dag.

Hon ringde för att önska mig God Jul och Gott Nytt år.  Det var jättekul att höra ifrån henne, vi pratade i en timme och det behövde jag. Det jag sagt i dag, det sa jag under den timmen. Idag har alla varit osynliga. men jag beklagar mig inte, inte alls.

 

I dag har beslutats att det blir inget inresetillstånd från England och Danmark tillsvidare, på grund av den nya mutationen på coronaviruset, skitviruset vi fått på halsen.

Hoppas att det gör nytta, men vi kan redan ha det i Sverige utan att veta om det, säger de som har deltagit i Efter Fem angående coronan.

 

Dagens namn är: Tomas, grattis till er som bär det namnet!

 

Ha en fortsatt bra kväll, vi ses!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards