oskmar

Direktlänk till inlägg 31 december 2020

December 2020 12 31 Nyårsafton

Av Elsa Mårtenzon - 31 december 2020 18:50

Klantmaja! Det blev två bilder av samma och jag ids inte försöka ändra på det, du får blunda för den ena...

 

   

Ja, nu har jag dukat för enslingen på Näset och det blev mat på tallriken så småningom...

 

 

 

Och det här blev min efterrätt. Och av den får jag nog äta ett par gånger till innan det blir nytt år. Det blev lite väl mycket...

 

Gott Nytt år och håll avstånden! Var rädda om varandra och er själva!

 

 

Det har snöat hela dagen utan upphåll, det började vid niotiden i morse. Nu när jag var ut och kollade så var det uppehåll.

Det har varit minusgrader i dag och det är jag glad över.

Och observera, jag såg en liten lucka i molntäcket strax innan mörkret kom!!!

Just nu är det 7,8 grader kallt, Härligt!

 

Om några timmar så går vi in i ett nytt år och de flesta har väl en from önskan om ett lyckosammare år än 2020. 

Det har för de flesta i världen ändrat på mycket och inte till det bättre förmodligen.

Men kanske har många av oss fått en tankeställare, vi har nog alla och envar tagit mycket för givet. 

Men nu har det visat sig och det med en otrolig styrka, att ingenting är oföränderligt.

Förra nyårsaftonen hade vi ingen som helst aning om hur illa det skulle gå under 2020 eller hur många som skulle drabbas och att det skulle drabba en hel värld.

Nu när det kommit flera godkända vaccin för att stoppa detta får vi vara glada och hoppas på ett långt bättre 2021.

 

Jag har inte lidit någon nöd och det är nog många med mig som klarat sig galant. Och det innebär tycker jag, att vi ska vara tacksamma och inte gnälla i onödan.

 

Det som hänt i Norge nu är ju en påminnelse om att inte bygga på osäker mark. När jag ser hus ända intill vatten på olika ställen, tänker jag, hur går det när klimatförändringarna kommer närmare oss?

I Norge har de byggt sina hus på kvicklera, tror jag det hette..Det var nog en bävan att känna hur huset började glida, ungefär som att försvinna i ett slukhål. 

Och ingen har de kunnat rädda hittills, ingen kan ju gå ner och leta heller, de kan ju drabbas av samma öde, bara försvinna.

 

Nu tackar jag för mig och det här "bloggåret", om jag ser ett fortsatt intresse för att läsa de rader jag skriver är det möjligt att jag fortsätter.

Det händer inte så mycket omkring mig men jag skriver om tankar och minnen som kommer upp i skallen.En del kvällar när jag sätter min vid datorn har jag ingen aning om vad det ska handla om.

Försök själva så får ni se hur lätt det är och så ger jag mig attan på att jag ska skriva varje kväll.

Ja, jag fortsätter väl så länge andan faller på och läsare finns där. En del dagar har det varit över 100 läsare per dag och genast känns det lite roligt. Men om det är bara 43 då tänker jag: Gud va tråkig de måste tycka att jag är!

Ja, det här är ingen "kändisblogg med över en miljon följare minsann...  

 

Dagens namn är: Sylvester, om det är någon som heter det, så grattis på namnsdagen!

 

Ha en riktigt trevlig avslutning på det gamla året! Vi ses och hej då!

 

 
 
Ingen bild

ingalill w Gävle

31 december 2020 22:01

Hej Elsa! Tack för alla inlägg varje kväll! Önskar dej ett bättre Gott Nytt år! Här har det blivit lite "vitt på marken!

Elsa Mårtenzon

1 januari 2021 17:50

Hej Ingalill och gott nytt 2021!
Roligt att du fortsätter läsa min blogg, att du inte tröttnar.
Som du förstår så händer det inte mycket i Bellvik, istället lånar jag händelser från USA, Belarus och från våra förfäders händelser, ur deras vardag som jag inte tröttnar på, jag tycker att de var beundransvärda och mer än väl värda att kommas ihåg. Ha det bra och håll dig frisk!

 
Ingen bild

Mona

1 januari 2021 12:52

God fortsättning!
Ja det har blivit ett konstigt julfirande i år. Men det blir att ta igen det dubbelt upp när faran är över. Läste om att du begärt test för corona. Men jäklar va arg jag blev. Tur att du inte är min anhörig för jag skulle rivit upp himmel och jord, det är ett som är säkert.
Vi får hoppas på ett mycket bättre 2021.
Sköt om dig!

Elsa Mårtenzon

1 januari 2021 17:43

Ha ett fint 2021!
Ja, det är ingen fara med mig, det var som jag trodde en vanlig förkylning, men det visste jag inte då när jag ringde.
Jag var hos Jan Peter med familj på julafton och vi fick en förkylning både jag, Ann Cathrine, Tim och Michael. Michael fick testa sig i Strömsund och fick svaret negativt.
Jag kan ju känna nu att det var bra att de nekade mig att testas, då var jag ju inte besvärlig i onödan. Men med tanke på ålder och obotlig cancer kände jag att jag ville säkerställa mig.
Ha det bra Mona!

 
Ingen bild

Mona

1 januari 2021 19:24

Ja det må väl vara. Men det lät väldigt nonchalant bemötande när man vill kolla sin hälsa.
Jag vet att du hyllar sjukvården och den har ändå brister ibland.
Ha det gött!

Elsa Mårtenzon

4 januari 2021 17:51

Ja, jag hyllar sjukvården för de har räddat mitt liv mer än en gång och det är jag tacksam för. Men
men det är klart, ingen är fullkomlig, jag blev ut för en "sursjuksköterska" i Lycksele när jag brutit ett ben västra, handen härom vintern. Jag lät henne gipsa färdigt, sedan sa jag åt henne: "Vet du vad, jag tycker du liknar de där gammeldags sköterskorna som jag läst om och som fanns förr?" Hon bara tittade på mig och såg förvånad ut. Om hon frågat vad jag menade hade jag sagt, du kanske valde fel yrke och inte trivs så bra med det. Men hon sa ingenting och det var bra. Till och med läkaren blev förvånad på henne och sa, varför är du så arg? Och ändå har jag hög smärttröskel och beklagar mig inte över att det gör ont. Hej då Mona!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 16:44

  Tråkväder i dag också...      Det är andra gången jag skriver här idag, fredagstexten blev en dag försenad, så går det är inte haspeln är på. Men inte mitt fel!      Det har varit grå himmel och snöskurar idag också, snöskurarna på mo...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 13:22

(Webbsidan har legat nere sedan igårkväll tills idag lördag, strax före klockan ett, då kom den tillbaka.)       Men nu kan vi det här vädret både utan och innan, dags att byta till lite soligare och roligare!          Vädret igår var lik...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 25 april 15:58

  Det fanns en liten blå glipa i mitt på dagen, men den försvann illa kvickt igen.      Det var vitt på taken och på backen i morse igen, vintern håller i sig, men jag är beredd nu att säga, "Vinter adjö" nu. Det har varit plusgrader under ...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 24 april 16:46

  Så här ser det ut just nu när klockan är fem, något glesare mellan flingorna och mycket små flingor, de syns knappt.        Ja, inte var det så att jag jublade i morse när jag tittade ut genom fönstret. Snön låg vit på taken igen och det sn...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 23 april 16:23

  Halv tio igårkväll var det klar himmel och fullmåne, annat är det nu när det snöar hej vilt.      Burr va kallt det är! Det var 8 grader kallt halv tolv igårkväll och kallt i morse så klart. Det har varit kallblås´n i dag också och inte p...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards