oskmar

Alla inlägg den 17 maj 2021

Av Elsa Mårtenzon - 17 maj 2021 16:42

Fy vad det regnar på mina nyputsade fönster!

 

  

 

Helt grå himmel hela dagen! Men så bra för mig när jag putsar fönster.

Inget regn förrän klockan två på eftermiddan och då hade jag redan klivit ner från stegen och skulle ut och kratta innan jag lagade mat till middan.

Jag slapp krattningen och kunde skylla på regnet, inför mig själv.

Jag har ingen som basar över mig, det sköter jag själv. Numera har jag dubbel roll, jag både basar och är utförare. Men inte dubbel lön.

Det har varit lugnt på sjön idag och var det tidigt på morron också och antagligen under natten var det så.

Just nu är det 10,3 plusgrader, fortfarande är himlen heltäckt med moln, det regnar lite smått.

Och nu efter att jag sett nyheterna har regnet ökat på rejält.

 

I tidningen "Svenska Öden och Äventyr" läser jag en rubrik som lyder "Bouppteckningarna ger förfäderna liv" och det stämmer bra.

Jag har citerat några såna i både Bellviksboken och i Nybäcksboken och man fick se hur de haft det både ekonomiskt och vilka föremål de hade i sina hem.

Jättespännande tyckte jag och för att flera skulle få se dem skrev jag av dem sak för sak.

Då togs precis allt upp som fanns i hemmet, inte som nu.

En familj tyckte jag var särskilt spännande. De hade många barn, åtta stycken och de flesta emigrerade till Amerika.

Det var efter faderns bortgång som bouppteckningen upprättades.

De hade 45 öre i kontanter, men en hel del grejer, ja inte övermycket men så de klarade sig någorlunda i alla fall.

Det var i den familjen som Manne Berg hamnade efter att fadern i familjen löst in honom på en auktion i Dorotea på sockenstämman år 1900.

1904 upprättades bouppteckningen, fyra år senare alltså.

Sönerna skickade pengar till sin mor så att hon kunde komma över till dem i Amerika. Det ångrade hon nog sedan, för hon skrev ett brev till Elias Rönnberg och bad att få låna 100 kronor av honom så att hon kunde komma hem till Bellvik igen för där ville hon dö. Hon blev inte bönhörd av n´ Elias.

Ja, det finns mycket att berätta om den familjen, men jag slutar här för i kväll.

 

En kvinna i den släkten med sina rötter i Bellvik, som bor i USA, är jag facebookvän med och hon har köpt Bellviksboken för flera år sedan.

Hon har det nog bra förspänt där hon befinner sig, inte bara 45 öre som hennes anfader i Bellvik hade. 

Tiderna har gått framåt sedan Erik Johan Henrikson, född 1836 och hans hustru Maria Matilda Larsdotter, född 1841 levde och bodde i Bellvik.

 

Dagens namn är: Rebecka och Ruben, grattis till er som bär de namnen!

 

Ha en fortsatt bra måndagkväll, vi ses!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards