oskmar

Alla inlägg den 23 maj 2021

Av Elsa Mårtenzon - 23 maj 2021 16:46

En jämgrå dag utan solsken! Men vinden vände i morse och det har under dagen varit sydostlig vind.

(Obs glömde flytta pilen på rätt ställe innan bilden placerades)

 

En kväll tidigare i veckan såg molnen ut så här...

 

 

 

Det har blåst i dag också, men något mindre och varit 2-3 grader varmare än igår.

Just nu är det 9,5 grader varmt och lite, lite blått längs kanten på himlen, men bara lite. Det är lite lugnare på sjön nu.

 

Jag har jobbat ute i dag och det var lite bättre väder, lite varmare sedan vinden vände.

Det har varit väldigt lugnt hela helgen, jag har inte sett några bilar köra förbi, mer än Anders och Laila.

 

Laila kom in med "sättpären" åt mig för en stund sedan. Jag ska sätta några i en stor balja som jag brukar ha blommor i på somrarna. Åtminstone så att jag får smaka "nypären" den här sommaren.

Förra sommaren var den första i mitt liv som jag inte kunde äta färskpotatis, och detta på grund av tranorna.

Då bestämde jag mig för att aldrig mer skulle jag "bjuda" en trana på potatis.

Sommaren före åt de upp dem redan dagarna efter de satts i jorden.

Fy för tranor! De kan skaffa sig annan mat!

De som jag nu ska sätta i baljan måste jag ha nära huset och lägga över dem på nätterna och om jag lämnar gården på dagen.

De har redan börjat kolla om det finns några där vi haft potatislandet, de har varit dit ett par gånger och kollat och i går flög de över gården och gallskrek.

De som gillar tranor kan väl sätta ett eget "pärland" åt dem och bjuda hem dem till sig.

 

På tisdagkväll den här veckan såg jag på en dokumentär från Andra Världskriget igen.

Den handlade om "De långa knivarnas natt" om Hitlers planer och förarbete för att så småningom utrota folk som inte föll honom på läppen.

Det var grymma planer och händelser, som vi nu har facit på och vet hur det hela slutade.

Alla borde veta tycker man och ta avstånd på alla sätt och vis, men det var så mycket jag kände igen från Hitlers förarbete, innan han hade nått den makt han behövde för att sätta allt i verket. Tyvärr finns det nu de som har planer och väntar på att makten ska komma och att den ska vara nära förestående. Då kan arbetet börja för dem som vill vända allt upp och ner på allt nu också. Röra om i grytan har det pratats om länge. Just nu är det många populistiska löften, men som är lätt att ändra på när man är "stora" nog.

Man kan förundras över hur Hitler kunde förvrida skallen på massorna som han gjorde, men det var med fagra löften för folket till att börja med.

Och facit har vi, som sagt var!

 

Dagens namn är: Desideria och Desiree, grattis till de som bär de namnen!

 

Ha en fortsatt bra söndagkväll, vi ses!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards