oskmar

Alla inlägg den 18 maj 2021

Av Elsa Mårtenzon - 18 maj 2021 16:49

En glatt leende Tim, som aldrig är sur och vresig, åtminstone inte när jag träffar honom.

 

  

 

Ja, visst har det regnat, men bara sparsamt.

Jag har kunnat putsa fönster och då har det inte öst ner och blåst. Bara ett kvar nu på nedervåningen samt ute på brokvisten.

Det har varit omkring 9-10 grader varmt och på eftermiddan har molnen vikit undan eftersom och nu är det ganska blå himmel.

Just nu är det 13 grader varmt och svag vind som kommer från sydost.

Det är ganska många fina moln i alla möjliga modeller.

 

Jag skulle handlat i dag hade jag tänkt, men det fick vara.

Jag ringde Laila på eftermiddan och bad henne köpa en liter mellanmjölk, det får räcka så länge.

Jag valde att vara hemma och putsa fönster istället och det ångrar jag inte.

Jag ångrar absolut inte heller att jag slutat använda fönsterskrapan i år, jag har inte behövt dela isär fönstren en enda gång för att putsa bort ränder som blivit av skrapan. Åt helskotta med den för alltid!

 

Jag har gjort en saltomortal i dag och det måste väl vara bra gjort i min ålder.

Men fråga mig inte hur man gör en sådan, för den bara blev.

Den gjorde ont, men jag var på benen igen efter någon minut och det kunde varit värre, "hunnkötte" är tåligt.

Det var synd på mormors äggkorg, den blev mosad. Men å andra sidan har den nog gjort rätt för sig. Jag har använt den i 35 år och hur många år hon använt den kan jag bara gissa, säkert längre än mig. Hon hade den med sig när hon skulle plocka äggen som hönsen värpt varje dag.

Jag har inga höns utan hos mig har den haft annat användingsområde.

Men nu är den inte något att ha längre.

Jag har en liknande i museet men något större, den använde mormor för ullen när hon spann garn, ullen som hon kardat till "kullrar" först.

Tänk vad mycket handarbete de gjorde förr och allt gjordes från grunden, inga genvägar. De satt inte och rullade sina tummar i "görarålöste". 

Men gick de på byn för att hälsa på någon, då tog det i stort sett hela dagen. Mormor och farmor brukade hälsa på varandra, inte så ofta det hade de inte tid med, men de hade mycket att prata om när de träffades.

 

Ja, och så skulle de gå en sväng till ladugården och se på grisen, den brukade de jämföra med varandra. På den tiden skulle grisarna vara feta och frodiga, då var de bäst. De behövde inte först och främst tänka på kalorierna, de jobbade bort överflödet med hårt arbete.

Men båda blev med åren tämligen runda ändå, då sas det att de hade gott om mat och behövde inte "hägd" på den. Det var ju en form av komplimang egentligen. Tänk så olika mot nu, det är ingen bra komplimang att säga säga att du är rund numera.

En dag kom Svea Wallin till farmor och de gick för att se på grisen. Svea konstaterade att a´ Lovisa hade fetare gris än vad hon hade själv och sa: "Min gris ä lång men tunn". 

Det uttrycket blev flitigt använt, det sa vi alltid om något som var långsmalt,

"som Sveas gris´n lång men tunn". 

Det hade nog Svea inget emot, hon var en frän tant.

 

Dagens namn är: Erik, grattis till er som bär det namnet!

 

Ha en fortsatt bra tisdagkväll, vi ses!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards