oskmar

Direktlänk till inlägg 17 oktober 2023

Oktober 2023 10 17 vinterlandskap

Av Elsa Mårtenzon - 17 oktober 2023 16:38

 

 

 

Klockan elva i går var gräsmattan grön, men det var då! Klockan tio i dag då började det ändras till vitt!

   

Nu ligger snön vit på taken och även på marken så klart!

Men tänk om det kunde få bli minusgrader nu och snön fick ligga kvar, det är ju vackert med vinterlandskap, om det får ligga kvar.

Det behöver ju inte vräka ner en massa snö för det men vara några grader kallt och vitt.

Det har snöat hela dagen och ymnigt från tidig morgon, nu snöar det inte alls.

Just nu är himlen sååå enhetligt grå som den kan bli, sjön ligger alldeles stilla som en spegel. Det är 0,7 plusgrader, för tillfället, det kan ändra sig många gånger innan jag gör kväll. I morse var det 3,6 grader kallt.

 

Nu är det vitt och visst är det vackert? Hoppas det får vara så nu!

    

Jag har varit ut och prövat vinterföret i dag, vägen var inte lika geggig som förra veckan när jag var till Dorotea. Det var mindre gropar också, vad jag kunde se genom snön så var det påfyllt med grus i groparna idag och det var verkligen nödvändigt. Om det nu kunde få vara kallt framöver, minst tio grader!

 

Nu bär det av utför Nappsjöberget!

    

Ja, vad kan nu stå på tur när det gäller mindre eller större katastrofer.

Det sista nu, som rör Sverige, är terrordådet i gårkväll i Bryssel, där två svenskar blev skjutna till döds, samt en skadad.

Tre svenskar på väg till kvällens fotbollsmatch som intet ont anande blev skjutna. Som tur är blev terroristen skjuten själv också av polisen i Bryssel, så nu har han hatat färdigt och kan inte skjuta fler oskyldiga.

Han har ju nu fått möta martyrdöden, som de påstår är en stor lycka för dem. Hur dum får man bli egentligen?

     

 

Käringholmen igen, jaa, men nu i en annan skepnad!

     

Det som nu sker och har skett på Gazaremsan är så groteskt och vidrigt så det finns inte ord för vad man känner.

Varken mat, vatten eller annat viktigt kan de komma åt, dessutom är de instängda som råttor och skadas av de krigsfaror som livet där innebär. Och stackars alla barn som måste uppleva något så fruktansvärt. Vad har de gjort för ont som måste utsättas för detta. 

Likadant alla barn i Ukraina som lever mitt i ett krig och måste sitta i tunnelbanan och få sin skolundervisning, därför att det är bara i tunnelbanan under jord som de är någorlunda skyddade från sina obarmhärtiga landsgrannar.

 

Dagens namn är:  Antonia och Toini, grattis till er som bär de namnen!

 

Ha en fortsatt bra tisdagkväll, vi ses!

 

Hej då och ha det bäst!

    

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 28 april 16:19

  Klockan sju i morse anade jag solen bakom molntäcket!      Söndagen har haft aprilväder hela dagen, alla sorter. Snöfall, regn och solsken. I morse när jag tittade ut vid sextiden var det vitt på taken igen, men det försvann ganska snabbt...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 16:44

  Tråkväder i dag också...      Det är andra gången jag skriver här idag, fredagstexten blev en dag försenad, så går det är inte haspeln är på. Men inte mitt fel!      Det har varit grå himmel och snöskurar idag också, snöskurarna på mo...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 13:22

(Webbsidan har legat nere sedan igårkväll tills idag lördag, strax före klockan ett, då kom den tillbaka.)       Men nu kan vi det här vädret både utan och innan, dags att byta till lite soligare och roligare!          Vädret igår var lik...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 25 april 15:58

  Det fanns en liten blå glipa i mitt på dagen, men den försvann illa kvickt igen.      Det var vitt på taken och på backen i morse igen, vintern håller i sig, men jag är beredd nu att säga, "Vinter adjö" nu. Det har varit plusgrader under ...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 24 april 16:46

  Så här ser det ut just nu när klockan är fem, något glesare mellan flingorna och mycket små flingor, de syns knappt.        Ja, inte var det så att jag jublade i morse när jag tittade ut genom fönstret. Snön låg vit på taken igen och det sn...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards