oskmar

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2023

Oktober 2023 10 18 solsken

Av Elsa Mårtenzon - 18 oktober 2023 15:04

 

Jag hade besök i morse, hungriga rådjur som sökte något att äta.

  

Det har varit en dag med solsken, blåst och snön är kvar än så länge. Jag hoppas på en fortsättning och lite kyla.

Just nu är det 0,4 grader plusgrader, men det pendlar hit och dit, men jag tror på kallare.

Vinden har avtagit en del och kommer från nordost. Molnen har hopat sig på himlen nu och det är alla möjliga modeller på dem. Solen skiner fortfarande och nyss gick det snöskurar på andra sidan sjön i bergen.

 

Solen skiner på den vita snön, molnen är mörka och hotfulla och sjön mörk och kall.

    

En timme senare och det är 3,5 grader kallt.

 

Så här såg det ut när klockan var sex, nu en kvart senare är det helmörkt.

    Solen har gjort sitt för den här dagen!

 

Det kändes lite gruvsamt i morse innan jag fått gjort det som behövdes inför dagen.

Först av allt skulle jag ta ut asklådan i köksspisen och in i skogen och tömma den, tog fel skor och fick fullt med snö i dem. Soppåsen skulle ut i soptunnan. Skottkärran som jag styrt veden i några veckor nu skulle styras undan och sparken hämtas för framtida vedforslande. Snöspaden skulle ut, utifall jag behövde skotta. Snön som rasat från ladugårdstaket och vedbotaket måste jag skotta bort för att kunna öppna dörrarna.

Sedan hämtade jag ved i vedboden och i ladugården, sparkmedarna följde gräset på marken så det gick trögt, men jag kom iväg med den efter flera om och men, men och nu är den på bron.

Men varför i "jessunammen" berättar jag det här tråkiga, tänker du väl?!

Jo, det ska jag berätta nu.

När jag var klar med detta så gjorde jag eld i spisen och den goda spisvärmen spred sig i huset och jag kunde nu värma mina frusna fingrar och var förvissad om att resten av dagen kunde jag jobba inomhus!

Då kände jag mig som "Drottningen av Saba".

Så lite behövs det för att bli drottning för en dag!

Till nästa gång...

 

 

Mörka moln som kan båda om mera snö, eller?

     

Idag såg jag på kransnedläggningar i Bryssel för de två svenskar som blev mördade och det är sorgligt och hemskt för de anhöriga och de skjutna som drabbats.

Och det är hur bedrövligt som helst med terrorhoten och morden i dess väg.

Men det som hände i kriget mellan Hamaz och Israel igår kväll, ett sönderbombat sjukhus, med omkring 500 dödsoffer, sönderslitna i småstycken av bombens kraft, det går inte att jämnföra med två människoliv i Bryssel.

Men alla handlingar med oskyldiga människoliv som går till spillo är sååå vedervärdigt, vem det än drabbar eller vem som än utför det.

      

Jag säger som mormor: "Änglarna sitter på molnen och gråter över allt otäckt som sker i världen".

       

Dagens namn är: Lukas, grattis till er som bär det namnet!

 

Och grattis till Lukas i Vilhelmina, ett av Nils Gunnar och Ingrids barnbarn!

 

Ha en fin fortsättning på onsdagkvällen, vi ses!

 

Hej då!

  

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 28 april 16:19

  Klockan sju i morse anade jag solen bakom molntäcket!      Söndagen har haft aprilväder hela dagen, alla sorter. Snöfall, regn och solsken. I morse när jag tittade ut vid sextiden var det vitt på taken igen, men det försvann ganska snabbt...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 16:44

  Tråkväder i dag också...      Det är andra gången jag skriver här idag, fredagstexten blev en dag försenad, så går det är inte haspeln är på. Men inte mitt fel!      Det har varit grå himmel och snöskurar idag också, snöskurarna på mo...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 13:22

(Webbsidan har legat nere sedan igårkväll tills idag lördag, strax före klockan ett, då kom den tillbaka.)       Men nu kan vi det här vädret både utan och innan, dags att byta till lite soligare och roligare!          Vädret igår var lik...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 25 april 15:58

  Det fanns en liten blå glipa i mitt på dagen, men den försvann illa kvickt igen.      Det var vitt på taken och på backen i morse igen, vintern håller i sig, men jag är beredd nu att säga, "Vinter adjö" nu. Det har varit plusgrader under ...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 24 april 16:46

  Så här ser det ut just nu när klockan är fem, något glesare mellan flingorna och mycket små flingor, de syns knappt.        Ja, inte var det så att jag jublade i morse när jag tittade ut genom fönstret. Snön låg vit på taken igen och det sn...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards