oskmar

Direktlänk till inlägg 20 oktober 2023

Oktober 2023 10 20 sol och vackert

Av Elsa Mårtenzon - 20 oktober 2023 16:36

 

Halv åtta i morse, supervackert!

    

Vilken vacker dag det varit!

Supervackert på morgonen och hela dagen och vackert nu sedan det är kväll!

  Det var hela 12 grader kallt när jag kom ner från sovrummet i morse. Jag var ganska säker på att sjön börjat frysa under natten. Jag är lite osäker fortfarande om det inte ligger små sjok av tunn is i nordväst.

Sjön har varit så stilla hela dagen, men det är de där "remsorna" som ser ut som tunn is, jag vet inte vilket.

Under natten var det en riktigt vacker stjärnhimmel, som det var synd att somna ifrån, fast klockan var kvart över tolv när jag släckte sänglampan.

De lyste extra skarpt och var så många, jag fösökte räkna dem, men tappade räkningen för de var så många.

  

 

Sjöröken svävar över den kalla sjön.

  

Just nu är det 4,5 grader kallt och sjön är fortfarande alldeles stilla, det är dubbelt upp med holmar, en del står upprätt och en del står på "huvve".

 

Det blir fler holmar när det är så här blankt!   

 

Och nu har det blivit hela 7 grader kallt!

 

Soluppgång!       

 

Jag fortsätter min rensning, bland papper.

Jag gjorde en upptäckt i dag som jag faktiskt hade glömt, nog för att jag visste om att vi försökte med arrangemanget i fråga, men jag trodde det var i Bellviksdagens genomförande bara som vi gjorde det.

Men idag hittade jag papper på att Gunnel, Anna Greta och jag hade ordnat en dans i Bellvik 1996, fredagen den 28 juni.

Jag hittade papper på sökt danstillstånd hos polisen som då kostade 475 kronor, (det har nu tagits bort.) Sedan var det två ordningsvakter, musikgänget som jag kände till sedan jag engagerade dem för underhållning när jag jobbade på ABF, jag tror att det var till en våravslutning.

Det var också flera andra kostnader, samt hyra för Folkets Hus på 500 kronor. Jag undrar om inte vi var de enda som fick betala hyra i det fallet av bybor. Det var väl några som var rädda att vi skulle göra oss pengar, om jag inte minns fel så gick vi back och fick ta en del ur egen börs för "kalaset".

Brödet som vi bakade till fikaförsäljningen det skänkte vi så klart.

Men alla tre så gillade vi att dansa, så det tog vi nog med en klackspark ändå.

Bara annonseringen i Åsele Nytt och i Dorotea Aktuellt gick på 1 054 kronor, vilket var ganska mycket pengar då, särskilt utifrån inkomsten av det hela.

Jag flinade för mig själv när jag läste annonsen som Gunnel satt in i Åsele Nytt och den ska jag citera, då förstår ni varför jag flinade för mig själv.

 

Så här lyder den: 

"Dans Bellviks Folkets Hus

Fredagen 28 juni kl 21.00 - 01.00

MUSIK: Kanonorkestern,

Ronnie och Göran

Arr: Elsa, Sytta o Geka

  Det var namnen på arrangörerna som fick mig att skratta!    

 

Tack Sytta och Geka för gott samarbete, som alltid!       

 

Dagens namn är: Sibylla, grattis till er som bär det namnet!

 

Ha en bra fortsättning på fredagkvällen, på återseende!

 

Farbror Rimfrost hade fixat vacker konst på mina glasrutor på brokvisten under natten. Framgångsrik konstnär!

      

Hej då!

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Söndag 28 april 16:19

  Klockan sju i morse anade jag solen bakom molntäcket!      Söndagen har haft aprilväder hela dagen, alla sorter. Snöfall, regn och solsken. I morse när jag tittade ut vid sextiden var det vitt på taken igen, men det försvann ganska snabbt...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 16:44

  Tråkväder i dag också...      Det är andra gången jag skriver här idag, fredagstexten blev en dag försenad, så går det är inte haspeln är på. Men inte mitt fel!      Det har varit grå himmel och snöskurar idag också, snöskurarna på mo...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 13:22

(Webbsidan har legat nere sedan igårkväll tills idag lördag, strax före klockan ett, då kom den tillbaka.)       Men nu kan vi det här vädret både utan och innan, dags att byta till lite soligare och roligare!          Vädret igår var lik...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 25 april 15:58

  Det fanns en liten blå glipa i mitt på dagen, men den försvann illa kvickt igen.      Det var vitt på taken och på backen i morse igen, vintern håller i sig, men jag är beredd nu att säga, "Vinter adjö" nu. Det har varit plusgrader under ...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 24 april 16:46

  Så här ser det ut just nu när klockan är fem, något glesare mellan flingorna och mycket små flingor, de syns knappt.        Ja, inte var det så att jag jublade i morse när jag tittade ut genom fönstret. Snön låg vit på taken igen och det sn...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards