oskmar

Alla inlägg den 4 december 2018

Av Elsa Mårtenzon - 4 december 2018 17:43

 

Oskottad blötsnö klockan ett i dag, det har kommit en hel del till sedan dess...

 

 

 

 

I dag har det varit snöoväder, jag har knappt sett ladugården när jag tittat ut under dagen. Och det ska dessutom snöa hela natten också, hoppas att det blir minusgrader på riktigt nu så att det går att skotta.

Nu har Lovisa och Anders kört med sina bilar och trampat till snön så att singlet fryset fast.

Lovisa är för jädrigt duktig på att "trampa" med bilen, det ser ut som ett salsgolv där hon kört. Lite annat än när jag gör det, jag kör ett par vändor så att jag får ett spår att gå på.

Det ser ut som att det är drygt 15 cm som kommit, har inte mätt utan bara använt ögonmåttet. Och fortfarande vräker det ner.

Termometern visar just nu är det 0,2 plusgrader grader, får gärna bli 5 grader kallt under natten.

 

Jag hade i alla fall tur när jag for in till Dorotea i dag, de hade plogat vägen. 

Lovisa som kör en betydligt lägre bil än jag hade mer eller mindre fått ploga från Hoting när hon kom.

 

Nog är det bedrövligt hur demonstrationerna i Paris spårar ur, vilken förstörelse. Folk brukar säga att vi skulle göra som i Frankrike och demonstrera, mot än det ena och än det andra. Jag tycker inte det är bra när det spårar ur så där, det verkar som det går ut på att skada och förstöra hur mycket som möjligt. Ingen tycks bry sig om vad det innebär för ekonomin, till syvende och sist är det skattebetalarna som får stå för fiolerna.

 

Nu har jag sett nyheterna och kulturnyheterna och under tiden har det snöat ungefär 3 cm. Fortsätter det så här hela natten då har det ökat på bra till i morron.

 

Ja, det får snöa hur det vill, jag ska göra en pepparkaksdeg i morron och hoppas att det blir tid att kavla ut den och att det blir kakor av den också, på torsdag i så fall.

 

Det är dystra toner från klimatmötet som pågår i Polen. Det är ingen bra framtid som dagens barn och barnbarn har att gå till mötes, det är i grevens tid att det görs något åt det- på allvar.

Det som idag kallas jordens kornbod, kommer inte att kunna odla och hålla jordens folk med mat, där kommer att vara alldeles för hett, bland annat.

Vi har bara ett jordklot!

Den 15 åriga flickan från Sverige som höll tal igår, har förstått hur allvarligt det ser ut för henne och hennes jämnåriga om det inte blir taget på allvar det som sker med klimatet.

Många vill ju hävda fortfarande att det är mer eller mindre påhittat. Som Trump till exempel.

 

Dagens namn är: Barbro och Barbara, jag kan inte komma på några med de namnen som bott i Bellvik eller Nybäcken.

Men en kusin till min far som heter Barbro, men hon är född i Arksjö och bor i Åsele.

 

Ha en bra fortsättning på tisdagkvällen, vi ses!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards