oskmar

Alla inlägg den 7 december 2018

Av Elsa Mårtenzon - 7 december 2018 16:46

 

Bild från gårdagens pepparkaksbak, det blev två stora burkar som räcker ett tag.

 

 

 

 

Det var en klar och kall natt, men det hindrade inte att när det blev morron då var det moln över hela himlen.

Hade gärna tackat och tagit emot en solig dag till, men, men.

Omkring 7-8 grader kallt i morse och under dagen har det varit ungefär där också.

Vid tolvtiden började snöfallet och det ser ut att ha fallit 2-3 cm. Det flingar på lite lätt nu också, men glesare nu än tidigare i dag.

Just nu är det 7 grader kallt och jag vill absolut inte ha plusgrader igen, men det verkar farofyllt när man kollar på väderleksrapporten.

 

I dag har jag putsat kopparen och mässingen, bl a.

För en månad sedan kände jag inte alls för julen, men ju närmare den har kommit har jag dragits med ändå och tycker att det är lite roligt också.

Men jag är absolut inte lika julgalen som jag har varit, det är betydligt lugnare numera.

 

I morron ska jag göra ett saffransbak till, därför att jag gillar saffransbullar.

Det var nånting som Göte absolut inte åt, han stenvägrade.

Det var bara Malin som lyckades bjuda honom på en saffransbulle en gång, det var väl för att det var Malin, han ville inte tacka nej.

Malin visste om att han inte gillade saffran, men gjorde en "rövare" och det gick vägen.

Vi flinade i smyg, men han låtsades inte om något utan åt under tystnad. Det såg inte ut som att det tog emot heller.

 

Ja, på söndag ska jag baka lite "julkrusa" och då får jag se hur mycket det blir av den varan. Jag väljer väl det jag tycker om själv i första hand och hoppas på att jag får hjälp med att äta dem.

 

Nu hoppas väl de flesta på att det ska utmynna i något positivt med fredssamtalen i Rimbo. För Jemens befolkning som håller på att svälta ihjäl!

 

Man får väl inte hoppas för mycket förstås, men nog vore det på tiden att vuxna karlar använde insidan av huvudet någon enda gång när det gäller krig. Det skulle räcka mer än väl att de ser de utsvultna barnen i landet. Om de har något hjärta i kroppen!

Det är så fruktansvärda syner att se dessa utmärglade barn som knappt orkar hålla sina ögon öppna, på grund av svält.

 

Dagens namn är: Angelika och Angela. I Bellvik eller Nybäcken känner jag inte till några som burit de namnen.

Under dagen har det pratats på radion om Angela Merkel i Tyskland som efter 18 år avgår som partiordförande och ska bytas ut mot en annan som ska väljas, vad jag förstår i helgen.

Hon har med fast hand styrt i Tyskland och varit omtyckt av EU också som det verkat. Stark kvinna!

Att hon sjunkit i popularitet nu är väl hennes flyktingpolitik och därför väljer hon själv att avgå, men ska sitta kvar som  förbundskansler.

Nyss sa de på radion att valet redan är gjort, alldeles nyss avklarat, det blev en annan kvinna, med krångligt namn!?

Det går som en våg genom både Europeiska länder och övriga världen att alla ska klara sig själva trots krig och elände. Populistpartier och nationalister "talar", vi har den inpå knuten i vårt land också.

Men vänta bara, när den dagen kommer och det blir massflykt på grund av klimatförändringarna - som inte nationaliserna tror på, klimatförändringarna alltså.

 

Ha en fortsatt bra fredagkväll, vi ses!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards