oskmar

Alla inlägg den 23 december 2018

Av Elsa Mårtenzon - 23 december 2018 18:57

 

I morron då kommer tomten och knackar på, då är det spännande för många barn. 

Jag ska få uppleva Tims och Frejas förväntansfulla spänning.

Jag har mina funderingar om inte Tim räknat ut hur det förhåller sig med tomten, han är åtta år. Jag tror att han låtsas tro på tomten vid det här laget, bland annat för de vuxnas skull.

 

 

 

I dag har det varit vinterkyla på riktigt, över 28 minus som mest på morron. Men såå vackert det varit! Och månen den var sååå stor grann i morse och lyste upp allt i min omgivning.

Men vad är väl 28-30 grader kallt när vi har varma hus och varma kläder, bilar som tål den kylan så vi tar oss fram dit vi behöver fara.

I Indonesien har befolkningen det betydligt värre, som drabbats av en tsunamin med 222 konstaterade döda och det befaras flera, plus all förstörelse. Dessutom fler jordbävningar med förödande skador väntas där, därför att det är ett extra utsatt område. 

Vi som bor i Sverige ska enbart vara tacksamma över att vi har det så bra, trots några dagars bistert klimat ibland.

Nu är klockan 19.40, det är 27 grader kallt och vackert månsken och stjärnor som blinkar mot oss på den enda planet vi har, än så länge beboelig. Därför ska vi vara rädda om den!

 

I dag kom Maria och Larsa hit och hämtade mig och vi åkte på kyrkogården med rosor och gravljus på våra gravar. Men det blev ett halvfärdigt uppdrag denna gång, det var så kallt så vi kunde inte uträtta mer än hälften där i dag. Värst var det för Maria som hade alldeles för tunna handskar och tog av sig dem när hon skulle tända ljusen.

Vi gav upp och bestämde oss för att fara dit och tända resten när det blir mildare väder.

Jag tror säkert våra nära och kära som "bor" där har förståelse för att vi måste ge upp i dag.

Tack snälla Maria och Larsa som ställde upp och hämtade även mig, trots att ni var hit i går också. Maria har dessutom bråttom med julen och ska ha många gäster på julafton. Det är inte utan att jag har dåligt samvete för att även jag tagit av hennes dyrbara tid. Jag utnämner henne härmed till världens snällaste människa!

 

Så ringde Michael i kväll och sa att han skulle hämta mig i morron och skjutsa hem mig i morron kväll, så jag slipper köra själv till Hoting i "kallväre". Mycket bussigt Michael!

 

Min kusin Nils Bertil ringde mig i dag önskade mig en God Jul. Det blev jag jätteglad över, vi hörs inte så ofta, men två gånger nu sedan i höstas. Synd att han inte kan komma och hälsa på, vi har mycket att prata om.

 

 

Jag har inte alls hållit vad jag lovat mig själv. I ett par månader fram till jul har jag sagt mig själv, att jag ska inte bry mig om att göra det och det. Lika förbaskat har jag gjort det ändå, har inte kunnat låta bli eftersom tiden närmat sig julen. 

Ett som var alldeles tvärsäkert, att knäck det skulle jag inte alls bry mig om i år.

Men nu har jag ändå precis nyss gjort knäck!

Men nu tänker det inte bli mera för mig, annat än det som jag behöver för att överleva dag för dag.

 

Dagens namn är: Adam, jag känner inte till någon mer än den Adam som var i Edens lustgård med Eva och blev lurade av ormen att äta av äpplet. Passa dig för ormen och äpplet! Vi vet hur det gick!

 

Nej, men nu när jag tänkte till, vilket jag gör ibland, så kommer jag på att i Nybäcken fanns det en: 

Adam Amandus Rönnberg, född 1839 i Nybäcken. Han flyttade till Lajksjö och gifte sig där med Greta Catarina Christoffersdotter, född 1844 i Lajksjö. Paret hade åtta barn och deras förste som hette också Adam.

Adam Rönnberg den förste var bror till min morfars far. Jag behövde egentligen inte fara flera tusen år bakåt i tiden för att hitta en Adam. Men gjort är gjort...

 

Ha en riktigt lugn och fin "kvällen före julafton", koppla av och må så gott, vi ses!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards