oskmar

Alla inlägg den 17 december 2018

Av Elsa Mårtenzon - 17 december 2018 17:17

 

Det finns en del snö på träden nu som synes. 

Vedboden ser ut som att den ska säcka ihop, inte att undra på, den kanske är mer än hundra år, äldre än vår demokrati i landet.

Ibland verkar den vara i farosonen också och behöver fräscas upp såväl som min vedbod. Det är viktigare med demokratin än vedboden!

 

 

 

 

Det var skillnad på temperaturen i morse, ungefär 5 grader kallt som mest.

Det snöade när jag klev upp och jag var beredd på att det skulle bli en heldag med snö.

Men ungefär vid halv tolv på förmiddan började molnen bli glesare och jag kunde se en skymt av solen också.

Snöfallet idag blev således väldigt lindrigt, ungefär 2 cm.

Just nu är det 7 grader kallt.

 

Jag var ute och höll på med utejobb i en och en halv timme i morse och behövde inte frysa om näsan. Drog bland annat lite mera ved till bagarstugan, för kaminen och kvällseldningen. På onsdag ska det bli tunnbrödsbak, om inget oförutsett inträffar.

Men det får inte göra det, om jag inte har tunnbröd till jul så är det nog första julen i mitt liv.

 

Jag har gjort jul i mitt sovrum i dag och trodde i min enfald att jag skulle hinna ta ett krafttag i köket också, åtminstone påbörja torsdagens julstädning av köket. Tänkte dra fram spisen och städa bakom och under den bl a, som jag inte gjort på 3-4 månader, hinner bli en del damm på den tiden.

Men det är ingen risk att den växt fast i damm och överkok. Har däremot städat på ett ställe för många år sedan och där var det ett grovjobb, den hade inte varit framdragen på flera år, om någonsin. Jag fick använda kniv och mycket blött med såpa för att få rent.

 

Ja, är det jag som är för noga eller? Det fick jag lära mig av min mor när jag för första gången skulle skura bron- då var jag 11- 12 år.

Mamma var inte nöjd med resultatet och jag fick göra om det hela. Det var en bra "lärpärning" det, sedan chansar man inte så gärna.

 

I dag har det meddelats på nyheterna på både radion och TV:n, att hittills i år är det 44 personer som blivit skjutna i Sverige.

Ja, det kostar på att vara kriminell och att vara beroende av knark, att vara knarkare/ knarklangare. Då är inte ett människoliv mycket värt.

Tänk vilken underbar värld vi skulle ha om inte sån "skit" fanns överhuvudtaget! Det medför bara eländes elände.

 

I dag är det 100 år sedan det blev demokrati i Sverige! Då kunde inte högern stoppa den längre.

Det har flaggats för att fira det i dag, en extra flaggdag. 

Måtte alla försvara och vara rädda om demokratin, det är ingenting som man kan ta för givet, särskilt inte i dag!!!

 

Dagens namn är: Stig, det har funnits och finns två med det namnet i Bellvik.

 

Stig Wallin född i Bellvik, son till Svea och Harald Wallin. Paret hade sju barn, varav det nu är endast är två kvar, de två yngsta. Stig har bott i Härnösand.

 

Ztig Corsén född i Bellvik son till Kristina Korsén, gift med Erik Korsén. Ztig bor i Stockholm, men vistas i Bellvik på sin barndomsgård på somrarna, som han rustat upp så det är en prydnad för byn.

 

Ha en bra fortsättning på måndagkvällen, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards