oskmar

Alla inlägg den 14 december 2018

Av Elsa Mårtenzon - 14 december 2018 17:09

 

I dag skulle Göte fyllt år om han fortsatt vid min sida, men han har avslutat sin vandring på jorden. Här öppnar han sina födelsedagspresenter medan Tim och svåger Björn, m fl tittar på. Göte tyckte det var roligt med presenter och ivrig att öppna paketen. Han var alltid först med att öppna julklapparna på julafton också, lika ivrig som de små barnen. Men sa alltid innan, att inte skulle han han några presenter eller julklappar.

 

 

 

Jag har önskat mig kallt väder och i dag har jag fått min önskan uppfylld. 

Det var 28 grader kallt i morse när det var som mest, men hur vackert som helst.

Himlen var svagt turkos/grön och lite ljust rosa längs horisonten, inte det minsta lilla "tos" som störde därovan.

Solen har ju så klart strålat den korta tid som vi nu får se den, den stiger upp sent och går ner tidigt och kommer inte särskilt högt upp på himlen heller.

Trädtopparna var guldförgyllda av solens sken och det glittrade som det finaste julkort.

Nu är klockan slagen för tidig kväll och termometern visar 28,3 grader kallt, så nu är det knarr under skorna om man går ut, men det tänker jag inte göra.

 

Nils Gunnar kom tidigt i morse och ville att vi skulle skjuta fram tunnbrödsbaket till onsdag när det ska vara mildare väder.

Och det var precis vad jag hade tänkt ringa till honom om i morse. Det blir inte bra bröd när det är så kallt, degen har svårt för att jäsa och det går dubbelt så mycket ved. Vi hade behövt börja elda redan ikväll och fortsätta tidigt i morronbitti. Vi bestämde att onsdagen blir bättre.

 

Sedan kom John och en annan kille som jag inte vet namnet på och fyllde sprit i värmepumpen, den var nästan tom. John trodde att det läckt luft för kopplingarna var inte riktigt åtdragna. Men nu är det gjort!

 

Naturligtvis har jag inte hunnit enligt de planer jag hade för dagen, men jag är ganska van med det vid det här laget, det blir för många avbrott för än det ena och än det andra. Det får bli nya tag i morronbitti.

 

Omröstningen i riksdagen är gjord i dag och det gick ju som vi redan visste. Nu verkar det som att talmannen sätter ytterligare press på partiledarna, enligt hans uttalande i dag.

Det har ju skickats skisser på servetter med hälsningar till Ulf och förslag på vad som "ska" göras. Jag tror det var meningen från något visst håll att den skissen skulle hittas, med visst syfte. Hade det varit meningen att det skulle hemlighållas, ja, då hade man inte slängt den i en papperskorg.

Jag hoppas inte på ett extraval, det blir nog i stort sett ett ganska lika resultat. Det finns bara ett parti som önskar extraval, men jag hoppas de blir dragna vid näsan på sin önskan.

 

Klimatmötet i Katowice har dragit ut på tiden, det är nog svårt att få till ett bärande avtal. Att mötet är lagt på detta ställe är ju verkligen lyckat, folk som befinner sig där får andningsproblem av kolen och det är ju bra, kanske får de sig en tankeställare.

Men hur är det för de som bor på det här stället, de som intervjuas på orten har astmaproblem m m på grund av den luft de måste andas.

De som är för koleldning, politikerna i Polen t e x, är de inte det minsta rädda om de barn som ska växa upp i detta elände?

 

Dagens namn är: Sixten och Sten, båda namnen har förekommit i Bellvik.

Sixten var en av mina klasskamrater i Bellvik och Sten är en av mina kusiner.

Sixten var son till Laur och Magnhild Östlund i Bellvik. Sixten dog alldeles för tidigt, redan före 30 år.

 

Sten är son till min fars yngsta syster Judiht, han föddes i Bellvik och vistades mycket som barn hos sin mormor och morfar, Lovisa och Per Johan.

Nu bor Sten i Rörström, jag tycker nog det skulle vara roligt om han kom och hälsade på och vi pratade barndomsminnen.

Men sån är jag, tycker om att minnas och prata om det som varit och särskilt från barndomen.

 

Igår kväll skickade Malin en film på Frejas luciafirande och då glömde jag avsluta på bloggen. Så i kväll blir det "dubbel avslutning" istället.

 

Ha en riktigt fin fredagkväll, vi ses! 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards