oskmar

Alla inlägg den 1 december 2018

Av Elsa Mårtenzon - 1 december 2018 17:06

 

Lagom till advent blev det lussekattbak i dag...

 

 

 

Första dagen på december månad och ingen snö på backen, hur vanligt är det? I Södra Lappland - ja, det är ingen ordning alls numera.

Det var plusgrader hela natten och igår kväll regn ett tag. I morse var det 3 plusgrader som mest och hela dagen har gradantalet hållit sig omkring 3 plusgrader.

Himlen har varit täckt med moln från morron till kväll.

Dessutom, det enda som blänker nu är sjön, nu är det blank is igen.

Förra veckan och i början på denna har det glänst och glittrat om frosten, men nu - borta!

Just nu är det 3 grader varmt och mörkret har lägrat sig över nejden.

Ingenting annat än moln ser jag på himlen.

 

I går gjorde jag bort mig och skrev av bara farten att det var G7- möte, men det ska stå G20- möte, jag ska rätta till det ikväll.

 

I dag har jag bakat lussekatter och städat skåp i badrummet. Jag älskar att städa skåp för jag får så gott om plats när jag är klar. Jag hittar nämligen grejer som jag inte använder längre och då kastar jag. Varför ska det stå och ta upp plats när de inte behövs? Nej, bort med dem bara!

I kväll ska jag inte göra ett dugg mer än koka mig en mugg te och ta den största lussekatten till och titta på TV.

 

Dagens namn är: Oskar och Ossian, båda namnen har förekommit i Bellvik.

Oskar, född 1898 i Bellvik. Han begav sig till Stockholm i sin ungdom redan och där gifte han sig och blev kvar. Oskars föräldrar var Olof Axel Sandin och Sara Margareta Sandin.

Deras gård äger i dag Anders och Anna Stream som bor i Stockholm, men vistas i Bellvik så fort de har möjligheten. De har inget släktskap med familjen Sandin.

 

Ossian, född 1907, han dog endast 26 år gammal i lunginflammation, som var en sjukdom på den tiden som kunde leda till döden. 

Ossians föräldrar var Elias Anton och Margareta Erika Rönnberg, födda i Nybäcken. Flyttade till Bellvik 1906.

 

Ha en fortsatt fin lördagkväll, vi ses!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards