oskmar

Alla inlägg den 19 december 2018

Av Elsa Mårtenzon - 19 december 2018 18:32

 

Ingrid kavlar och Nils Gunnar gräddar och det går som en dans. Men bilden är sedan 2009.

Det verkar som det regnat på kameralinsen, kanske?

 

 

 

Det har varit perfekt väder i dag, 4-5grader kallt och någon enstaka snöflinga ibland.

Mitt på dagen spräcktes molntäcket en stund och jag kunde skymta solen och sedan solnedgången.

Jag kunde se månen i skymningen också, men nu verkar det ha förtätats på himlen för jag ser varken måne eller stjärnor.

Just nu när klockan är 18.50 är det 4,8 minusgrader och det är ju ganska lagom om jag slipper snö.

 

I dag har det varit full rulle här. Jag och Nils Gunnar har eldat i bagarstugan för att det skulle vara varm ugn till klockan tre när Ingrid och han skulle komma och baka.

De började med mitt bröd, som är en deg på två liter, jag kan inte ha mera bröd åt gången numera, då blir det för gammalt. Jag äter en smörgås om dagen och det är till frukost, därför räcker det för länge om det blir mer än "tvålitersstöpe".

Ja, det är så numera att Ingrid och Nils Gunnar bakar mitt bröd också, snällt. I gengäld lagar jag maten så att de äter middan hos mig då.

Nu är det nästan en timme sedan de började med sitt bröd, efter att vi ätit. De är så snabba att baka så det dröjer nog inte så länge innan de är klara. 

Jag ska ha kaffet klart tills dess. Sedan gör vi kväll och har gjort rätt för oss i dag, enligt mig.

 

Jag har hunnit med att torka köksluckorna mellan matlagningen och springet till eldningen i bagarstugan och matlagningen.

Jag tänker nu ta det lugnt resten av kvällen och hämta nya krafter till morgondagen.

 

I dag har talmannen haft presskonferens igen, vilken i ordningen vid det här laget har jag tappat räkningen på. Men det lär bli flera.

Nu har han gett både Stefan Lövfen och Ulf Kristersson uppdraget över julen att göra allt som finns i deras makt för att få till en "blandning" som kan få godkänt av riksdagen den 16 januari, tror jag att det var.

Naturligtvis var för sig. Jag tycker det verkar som att allt står och stampar på samma fläck än.

Ja, hur ska det gå? Hoppas det inte blir extra val!

 

Dagens namn är: Isak, det är precis vad min morfar hette och som varit husbonde på den här gården och i det här huset, före min morbror Enar, och nu är det jag som huserar här, sedan 32 år tillbaka, numera ensam.

 

Isak Rönnberg, född 1876 i Nybäcken. Gift med Tekla, född 1879 i Bellvik i en syskonskara på 17 stycken. Det du!

Isak och Tekla hade sex barn. De gifte sig 1906.

Jag har naturligtvis berättat om deras familj i Bellviksboken och nöjer mig här nu.

 

Ha en riktigt skön och tillbakalutad kväll i sköna stolen, vi ses!

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards