oskmar

Direktlänk till inlägg 9 januari 2024

Januari 2024 01 09 töväder

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 9 jan 16:41

 

Små glimtar av ljusare himmel på eftermiddan.

    

I dag har det blåst och töat, det har varit 4-5 plusgrader under dagen, samt plusgrader under hela natten.

Den natten gjorde susen på taken, snön hade halkat av ladugårdstaket och vedbodtaket och låg fast förankrad på backen i morse.

Himlen har bestått av moln hela dagen med bara små luckor på eftermiddan.

På skogen finns det inte en gnutta snö kvar, den står helt naken nu och inväntar nästa snöfall för att få lite beklädnad. Det har varit friska vindar under morron och förmiddag, men nu förmår inte blåsten förfytta snö, haha.

Just nu är det 3,8 plusgrader det blåser litegrann fortfarande och himlen är kolsvart!

      

Halv tolv gick jag ut och tog tag i snöraset från husen. Det var inte det lättaste, det var som betong vad anbelangar tyngden och den ville absolut inte släppa spaden, för blöt för det.

Men jag klarade det den här gången också, men det gör sig påmind nu ikväll känner jag mer än väl.

Men, har man tagit snön i "båten" får man inte ge upp i första taget, men det tog tid. Det finns de som säger åt mig, men du har väl all tid i världen.

Hur kan jag ha det? Jag har ju absolut den mesta tiden bakom mig!

  

Jag har sett en del på Folk och Försvar i dag också, det allra intressantaste i dag som jag tyckte var, när två kvinnor och en man upplyste om hur de tyckte att demokratin utvecklats över tid.

Och demokratin har inte blivit bättre, inte på långa vägar, säger de tre.

 

Det har pratats mycket krig i Sälen de här dagarna, barn har blivit uppskrämda och BRIS har blivit nerringda. Det är inte förvånande att barn blir skrämda, en del uttalanden har låtit som att endera dagen börjar kriget. Hur ska barn kunna ta sån information utan att bli dörädda. De har ju inte som jag

suttit och tittat på Folk och Försvar så klart, men de har läst på Tiktok, där får de sina upplysningar. Nu uppmanar BRIS att föräldrar och vuxna ska svara på barnens frågor och föräldrar ska ta reda på det som de inte vet och göra det tillsammans med barnen, de ska inte fly undan deras frågor.

Stackars förskräckta barn! De har ju säkert sett en del skrämmande scener på TV från de krig som pågår i Ukraina och i Gaza, det är inte roligt att se för en vuxen, än värre för barn

      

 

Dagens namn är: Gunnar och Gunder, grattis till er!

 

Javisst har namnet Gunnar funnits i Bellvik och finns nu. Det är min bror som jag alltid säger Nils Gunnar till, som han är döpt till. Men de flesta säger Gunnar.

Grattis på namnsdagen min käre bror!

      

Ha en fortsatt bra tisdagkväll, vi ses!

 

Hej då!

    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 16:44

  Tråkväder i dag också...      Det är andra gången jag skriver här idag, fredagstexten blev en dag försenad, så går det är inte haspeln är på. Men inte mitt fel!      Det har varit grå himmel och snöskurar idag också, snöskurarna på mo...

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 april 13:22

(Webbsidan har legat nere sedan igårkväll tills idag lördag, strax före klockan ett, då kom den tillbaka.)       Men nu kan vi det här vädret både utan och innan, dags att byta till lite soligare och roligare!          Vädret igår var lik...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 25 april 15:58

  Det fanns en liten blå glipa i mitt på dagen, men den försvann illa kvickt igen.      Det var vitt på taken och på backen i morse igen, vintern håller i sig, men jag är beredd nu att säga, "Vinter adjö" nu. Det har varit plusgrader under ...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 24 april 16:46

  Så här ser det ut just nu när klockan är fem, något glesare mellan flingorna och mycket små flingor, de syns knappt.        Ja, inte var det så att jag jublade i morse när jag tittade ut genom fönstret. Snön låg vit på taken igen och det sn...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 23 april 16:23

  Halv tio igårkväll var det klar himmel och fullmåne, annat är det nu när det snöar hej vilt.      Burr va kallt det är! Det var 8 grader kallt halv tolv igårkväll och kallt i morse så klart. Det har varit kallblås´n i dag också och inte p...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards