oskmar

Alla inlägg den 2 januari 2024

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 2 jan 16:51

Svinkallt från morron till kväll, men värre kunde det varit.

Det var mellan 22 och strax över 23 minusgrader som mest i morse, det pendlade fram och tillbaka på termometern.

Jag inbillade mig att det skulle vara klar himmel i dag när det var så kallt, men det har varit grå himmel hela dagen.

I gårkväll var månen verkligen sevärd, jag har aldrig vad jag kan minnas, sett den så skarpt orange/röd som i gårkväll, men tyvärr hade den hunnit bli halv vid det här laget.

Just nu är det 23 grader kallt, jag var ut på bron nyss och kollade läget på himlen och den är kolsvart.

  Burr så kallt! Men bättre än snöoväder!      

 

Jag väntade med att hämta veden tills mitt på dagen i dag, med tanke på att gradantalet skulle bli mindre. Vid 23,5 grader gick jag till vedboden och det var kallt nog ändå. Jag fick dela upp det på två omgångar och gå in och värma mig på hälften. Men nu är det bunkrat upp rejält ute på bron, för det kalla vädret ska ju fortsätta sägs det på rapporterna.

    

Jag har lyssnat på radions P 1 idag och det är en del förståsigpåare som siat om vår framtid, nu efter att ett nytt år är påbörjat. Det är inga roliga profetior som jag hört, de som följer med på alla nivåer befarar att det värsta kan hända med galningen i öster. Han har ju nu flyttat kärnvapen så nära som möjligt åt väst, till Belarus, där det finns en liknande, eller tubroder till Putin.

De diskuterade även USA:s val, som börjar med valkampanjer snart, det ser mer än skrämmande ut, eftersom Trumps op-siffror ligger uppe på hela 60%.

Det måste ju ske ett mirakel om det ska gå att ändra på. Och vad det kan innebära för oss alla, det kan vi ju bara bäva inför. Han är ju inne på att ge upp NATO och han blir ju ännu mer en god vän med Putin då, två farliga potentater, som är bombade i skallen.

Att Putin vinner valet i Ryssland det här året, det är ju bara helt självklart! Det fixar ju han med fusk och skrämsel och mördande om någon är honom emot.

  

Dagens namn är: Svea, grattis till er alla med det namnet!

 

I Bellvik har det funnits två med det namnet. 

Nämligen Svea Wallin, född 1902 i Strömsund, Jämtland, gift med Harald Wallin, född 1903 i Bellvik. I familjen fanns sju barn, varav den yngsta är

Inga Lill, som är en av mina trogna bloggläsare och hör av sig då och då, från Gävle där hon bor. Av de sju barnen är det bara Inga Lill kvar nu.

  

Den andra med namnet Svea var Svea Bylund, född 1924 i Bellvik gift med Ove Bylund, född 1922 i Söderhamn.

Svea och Ove var trogna brödköpare på den tiden jag bakade och sålde tunnbröd.

  

Ha en bra fortsättning på tisdages kväll, vi ses!

 

Hej då!

    

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards