oskmar

Alla inlägg den 18 januari 2024

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 18 jan 16:56

 

Kolla taket, kan det där gå vägen? Ja, en sak vet jag säkert att jag kan inte fixa bort snön från taket!

  

En dag med snöfall från morron till kväll, igen.

Det har varit mannagrynstora snöflingor, inte lättare för det, tvärtom.

Kunde inte sova i natt när jag såg hur snön väkte ner igårkväll, samt blåste friskt.

Vid halv sextiden kom Anders för att köra bort snön, som jag inte trodde han skulle göra förrän ikväll efter jobbet, det blev ju en stor lättnad.

Men det han inte kommer åt det blir ju mitt jobb och det räckte gott och väl det som kom på min lott. En driva på en sidan bilen, som blåst ihop var nog på 50-60 cm hög och hård som sten, för mig.

Det hade blåst ordentligt under natten, det är nog bara maskiner som klar sånt.

Just nu är det 14 grader kallt och det snöar inte nu, får väl se hur länge det står sig?

 

Här syns ingenting av sjön och holmarna, det var förtätat snöfall.

  

Men i dag kom jag att tänka på, att det är inte allt för länge sedan som de bara hade en spade att ta bort snön efter blåst och rikligt snöfall.

Men på den tiden var de ju inte tvungna att skotta för att bilar skulle ta sig fram, då var det häst och släde som gällde. Och "trygor" för att trampa gångvägar fick duga för det ändamålet.

 

Det finns snödrivor och så finns det snödrivor...

  

Dagens höjdpunkt var väl att jag fick gräva fram veden ur en snödriva i dag. Det hade blåst in snö rakt in genom öppningen i vedboden och det var ju hur roligt som helst, om man inte känner efter.

Men jag håller mig vaken trots ytterst lite nattsömn!

      

 

Och snödrivor!

  

Dagens namn är: Hilda och Hildur, grattis till er!

 

Namnet Hilda har förekommit i Bellvik nämligen min farmors syster, Hilda Wiklund, född 1902 i Bellvik, den yngsta i en barnaskara på nio. Dotter till Petter och Stina Lisa Wiklund.

Hilda begav sig till Stockholm i sin undom, där gifte hon sig och blev kvar.

Till Stockholm skulle de flesta tydligen, det blev inte så lyckat alla gånger. 

 

Jag passar på att gratulera Mattis och Carolins dotter Hilda också, som var hit och hälsade på i jul.

Det blev en jättetrevlig dag för mig när de kom med mat och fixade så vi kunde äta tillsammans. Tack för det alla som var med!

      

Ha en fortsatt bra torsdagkväll, vi ses!



 

Det finns trevliga vyer också, men inte dagens!

Hej då!

      

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards