oskmar

Alla inlägg den 27 januari 2024

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 27 jan 17:06

 

Så här började dagen, klockan är kvart i nio! 

    

Det blev en snöskottardag igen.

Jag började kvart över tio i morse och var klar klockan två på eftermiddan. Men då hade jag tagit mig friheten att ta en 20 minuters kaffepaus klockan elva.

Nu är jag så urless på snön så jag spyr åt den. Det här har varit en skitjobbig vinter som började tidigt och Gud vet när det slutar falla vitt, vitt, vitt från himlen, det verkar som att det finns inget slut i vinter på snöfallen. Var och varannan dag!

Just nu är det 2,6 grader kallt och det har inte snöat något under dagen, tack och lov för det!

     

Nu två timmar senare är det 0,8 minusgrader! Blidväder på gång och snöras från taken.

  

Jag har varken sett eller hört av någon levande varelse i dag. Mina närmaste i dag har varit snöspaden, och sparken för vedforslandet, trevliga kompisar som är till stor nytta, men tystlåtna.

 

Vid tretiden var himlen rosafärgad i alla väderstreck.

  

 

    

Ur boken 3000 otroliga fakta om Sverige:

"Den 29 januari 1850 drog en enorm storm över stora delar av Norden.

Dagen efter snöstormen hittade man mer än ett dussin döda människor i Stockholmstrakten. En del av de döda stod upprätt i de väldiga snödrivorna.

På Upplandsslätten blev flera hästar helt översnöade och på sina håll fann man grupper på upp till sju hästar i snödrivorna." 

Slut citat

 

Nä, men nu får jag nog sluta att "kvir", det har varit värre än nu.

Det är nästan så det låter som osanning, men jag läser det i en historiebok och för inte alltför länge sedan, det är ju mitten av 1800-talet och folk var ju både läs- och skrivkunniga. Inte alla kanske, men de flesta.

Jag hoppas att den här vintern inte bjuder på något dylikt, för det mesta är ju kvar av den här vintern.

    


  

Dagens namn är: Göte och Göta, grattis till er!

 

Båda namnen har förekommit i Bellvik, nämligen Göta Johansson född i Bellvik och dotter till Ester och Erhard Johansson. Göta for tidigt från Bellvik men vistade i Bellvik på somrarna.

 

Namnet Göte har också funnits i Bellvik och han och jag bodde under samma tak tills döden skiljde oss åt, han lämnade jordelivet 2015.

  

Ha en fortsatt bra lördagkväll, vi ses!

 

Hej då!

      

 

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards