oskmar

Alla inlägg den 30 januari 2024

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 30 jan 16:39

 

Klockan åtta i morse, månen är nu något naggad i kanten.

    

Två dagar i rad som det inte har snöat, helt underbart!

Det har varit 2-3 grader kallt under dagen och solen har fått komma till sin rätt.

    

Just nu är det 5 grader kallt och helt klar himmel så när som på några tunna molnstreck i väster.

Under natten som gick var det månsken och en klar stjärnhimmel, det har vi inte varit så bortskämda med hittills i vinter.

Nu två timmar senare är det 10 grader kallt.

 

    

 

Dagen gryr och det ser ut att bli en vacker dag!

     

Tack vare att det inte snöat i dag har jag kunnat göra ett bullbak, en del av dessa ska bli kardemummaskorpor.

Nästa gång är det dags för semmelbullar, det får bli nästa vecka eller ändå nästa.

Skorpor kan man köpa på ICA, men de är inte lika goda tycker jag, det blir också mycket billigare att baka själv.

Förresten är hembakta semlor godare också än ICA:as, att inte folk har upptäckt det och så mycket billigare dessutom.

Och jag har absolut inte något emot att äta hembakat.

 

 

Eftermiddag och lite grumligare på himlen.

   

Nu har Laila varit hit med posten, första besöket på en vecka. Hon satt nog här en halvtimme och pratade innan hon skulle hem och laga mat.

Efter en vecka med att vara helt själv- jag hade kvar min talförmåga ändå.

Läkarvetenskapen säger ju att det är inte alls bra med ensamhet för äldre. 
Man förkortar sitt liv bland annat och det grötar ihop sig i "huvve".

Men det verkar inte stämma på mig, än så länge tycker jag att huvudet hänger med och vad jag vet så lever jag än också.

  

 

Veden på väg in.

  

Dagens namn är: Gunilla och Gunhild, grattis till er!

 

Namnet Gunhild har förekommit i Bellvik nämligen Gunhild Eriksson, född i Sandviken. Hon kom till Bellvik för att jobba tillsammans med Eugen Wiklund som var föreståndare för konsumbutiken i Bellvik. 

De fick en dotter som heter Margareta. Eugen blev så småningom allvarligt sjuk och dog, Gunhild och han gifte sig på Eugens dödsbädd.

Dottern Margareta har varit hit och hälsat på mig två gånger under senare år för att titta i museet, hon hade sina svärföräldrar med sig. Hon bor inte i de här trakterna utan söderöver.

 

Ha en fortsatt bra tisdagkväll, vi ses!

 

Hej då!

    

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards