oskmar

Alla inlägg den 20 januari 2024

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 20 jan 17:32

Kallt som tusan i dag också, men vackert!

Det pendlade mellan 35 och 36 grader kallt i morse. Det bildades en del moln på morron som drog ner på kylan ett par till tre grader, men inte mera än så.

Jag väntade med veden för att se om det skulle bli mindre kallt, men det har hållit i sig hela dagen.

Just nu är det 32,5 minusgrader och månen är mer än halv nu och högt på himlen. Igårkväll var det en riktigt fin stjärnhimmel som tävlade med månen om  att förgylla himlavalvet, vackert! 

     


 

Kvart över åtta i morse, dagen gryr.

    


I dag har jag tänkt i min ensamhet hur bra jag har det, om jag jämför med de som gått före mig både på den här gården och gården som pappa och mamma tog över, pappas hemgård.

Det var kalla dagar på den tiden också och värre än så här.

De hade djur fulla ladugården,10-12 kor, får, grisar, kalvar, höns och mormor hade även en hop getter.

Det var nog inte så roligt att ge sig ut fem-sex på morron och mata alla dessa djur när det var 35-40 grader kallt.

Höet fanns i en lada ihopbyggd med ladugården, som skulle bäras in i famnen till alla djur. Inne där djuren stod där var det varmt för alla djuren stod för värmen där, i ladan var det iskallt liksom höet de skulle bära in. Och dörren skulle stängas kvick så att kylan inte kom in till djuren. Vilket "ävel"!

Ja fy vilket slit och inga klagomål hördes, alla jobbade på med sitt, inte alla hade så många djur i sina ladugårdar, men de skulle ju ut i kylan de också. Men det tog inte lika lång tid om de bara hade 3-4 kor och mindre smådjur, "smofeä" som det hette på Bellviksmålet.

Jag har inte behövt gå ut i kylan idag mer än för att hämta veden, det tog bara 20 minuter. Så bra jag har det, men de som jag berättat om här var ju inte i min ålder heller, de levde inte så länge ens. Men nog fick de göra rätt för sig alltid, men tiden var sådan.

      

 

    

 

Dagens namn är: Fabian och Sebastian, grattis till er!

 

Solens strålar förgyller trädtopparna och all den snö som tynger dem.

    

 

Ha en riktigt bra lördagkväll, på återseende!

 

Hej då och ha det bäst!

    

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards