oskmar

Alla inlägg den 26 januari 2024

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 26 jan 15:02

I går uteblev jag här och det berodde på att jag absolut inte mådde bra, idag bättre.

Jag var både till Hoting och Dorotea, till Hoting för att klippa håret, till Dorotea för andra ärenden.

Jag var inte hemma förrän vid fyratiden och oändligt tacksam över att låsa upp dörren, gå in och vara hemma hos mig! Borta bra men alltid bäst hemma, om det går!

Innan jag åkte hemifrån var det nödvändigt att gå ut och skotta snö en timme och leta fram bilen ur snön, efter nattens snöfall. 

Igår snöade det inte vilket var en lättnad, men nu är det ändrat på det.

  

 

Ingen snö på torsdag!

  

Om fredagen.

Efter klockan elva i dag brakade det loss igen med snöfallet. Efter det har det varit ymnigt snöfall och det är omöjligt att se några holmar på andra sidan sjön.

Temperaturen är det inget fel på varken igår eller i dag.

Just nu är det 5 grader kallt och snön vräker ner.

        

 

Så var det dags igen då, syns inte mycket eller inget alls av Långön i dag heller.

    

 

Ingen ljusglimt på himlen, bara berg av snö här och där.

      

 

Detta år fyller Bellvik 300 år!

      

År 1724 kom Mats Johansson flyttandes till Bellvik och blev Bellviks förste nybyggare. Han kom närmast från Rörström men var finne, född 1697 i Landträsk, Österbotten Finland.

Han slog ner sina bopålar på Näsudden och där startade han sitt nybygge och levde där fram till sin död 1769.

Hade jag varit ung och alert hade jag väl ordnat ett 300-årsjubieum för Bellvik och Mats Johansson som startade Näsets uppkomst för 300 år sedan, som varit min kära hemvist i två omgångar i mitt liv, sammanlagt 45 år.

Nu är jag varken det ena eller det andra och då får det räcka med en liten påminnelse här. Och ett stort tack till Mats Johansson som "upptäckte" Näset i Bellvik för 300 år sedan.

    

Det finns ingen släktskap till mig när det gäller Mats Johansson som kallades för "Mattes Bellvik" av gammelbellvika.

Om honom och byns början kan man naturligtvis läsa om i Bellviksboken, författare till boken, är jag Elsa Mårtenzon.

 

 

Käringholmen gömmer sig i ovädret!

     

Dagens namn är: Bodil och Boel, grattis till er!

 

Ha en riktigt fin och trevlig fredagskväll, vi ses!

 

Ibland ser det ut så här, lite rodnad på himlen.

  Hej. då!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards