oskmar

Alla inlägg den 4 oktober 2018

Av Elsa Mårtenzon - 4 oktober 2018 17:45

 

Här är det inte långt kvar förrän solen gömmer sig för dagen...

 

 

 

Kall morron, ca 5-6 grader efter en stjärnklar natt. Sent i går kväll hade månskäran lutat sig lätt bakåt, den var vackert kopparfärgad och speglade sig klart och tydligt i den nattsvarta sjön. Såå vackert!

Dagen har varit perfekt med sol och lugn sjö, ibland har det dykt upp moln och lite vind, men inte särskilt störande.

Kvällen ser ut att bli riktigt fin den också, det är nästan klar himmel just nu, kan ju ändra sig förstås. Vinden kommer från sydost och är svagt måttlig. Solen har krupit ner bakom bergen och det är 0,7 grader varmt.

 

Jag var nere vid sjöstranden i två timmar på eftermiddan och frös inte det minsta. Jag var där och hämtade enris för gravarna och fick ihop så att jag hoppas att det räcker. Jag får väl försöka ransonera litegrann.

Det var lite riskabelt för det är röjt där år efter år och mycket ris och korta stubbar som döljs av långt gräs.  Mer än en gång dratta jag omkull och tänkte, om jag bryter ett ben här då blir jag nog kvar ett bra tag, ingen skulle höra om jag ropade. Jag fick väl bli rävmat då. 

När jag ändå hade sekatören med mig så röjde jag bort lite småaspar och lite småbjörkar också, jag vill helst inte att de växer upp och stör sjöutsikten. Aspar är den värsta ohyran för de växer så fort och går inte att ta kål på.

Efter två timmar var det skönt att komma in och göra eld i spisen, för trots att jag inte frös så blir man frusen när man kommer in.

 

I kväll är Michael ute på ett lite ovanligare uppdrag som ska filmas. Hoppas det lyckas och alla blir nöjda.

 

I dag skulle, om det varit som tidigare år, Alfred Nobels littreraturpris kungjorts. Men det har skandalen i Svenska Akademien satt stopp för, på grund av den så kallade kulturprofilen. Så kan det gå om inte haspeln är på.

Ikväll tror man att hans frus framtid i akademien ska avgöras, vi får väl se hur det går. Tre personer har ju satt ett ultumatum för att gå tillbaka och för att det ska kunna väljas in nya ledamöter. 

Det här är något som hela världens media har intresse för och - skriver /uttalar sig om. En onödig skandal som man inte trodde var sann till att börja med.

 

Dagens namn är: Frans och Frank, ingen med det senare namnet känner jag till, men.

Frans, född 1884, i Bellvik, son till Olov Axel Sandin, född 1854 i Bellvik och Sara Margareta, född 1858 i Bellvik. I familjen fanns 12 barn, 11 av dem levde till vuxen ålder, de levde ut sina liv, som man säger.

Det berättades att Frans brukade ta på sig att laga klockor åt folk, och för att rengöra dem kokade han dem i lut. Jag kan inte garantera sanningshalten. Det låter lite för våldsam rengöring på klockor, jag tänker mig fickur som var väl det vanliga då.

 

Ha en fin torsdagkväll, vi ses!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards