oskmar

Alla inlägg den 31 oktober 2018

Av Elsa Mårtenzon - 31 oktober 2018 17:23

 

Det har varit lika grå och kulen dag som på den här tavlan. Räven sitter nog och lyssanar till råttsteg i snön, ser det ut som...

 

 

 

Det här har varit den gråaste och blötaste dag på länge. Det har inte spöregnat annat än under natten, men småregnat hela dagen, mest som duggregn. 

Det har varit så fuktigt i luften att luften varit grå hela dagen- dimma.

 

Så pass mycket snö var det i morse att jag var tvungen att försöka få till några spår att gå i. Jag använde bilen delvis att spåra med och delvis spaden, det ser allt annat är bra ut här ute nu. Men jag tar mig fram i alla fall och tyngre snö får man nog leta efter, det rann vatten ur den.

Nu är kvällen inne och det är mörkt ute. Termometern visar 3,5 plusgrader och det skvalar och rinner ur stuprören. Det här kan man väl inte kalla vinter, för mig är det snö och minusgrader.

När det rasar från taken hoppas jag att jag hinner ta bort det innan det fryser ihop, då blir det ännu svårare.

Åt helskotta med vädret nu!

 

Jag har gjort ett litet bak i dag också, nu får det gärna komma fikagäster. Det här baket var det sista tills det är dags för julbak.

 

Jag blir helt förskräckt när jag hör vilka planer den nyvalde i Brasilien har. Även han hotar ju med att säga upp Parisavtalet, klimatavtalet, precis som sin kollega i USA. Fy vilka fula gubbar!

Han säger också, att inte en cm av regnskogen ska sparas, den ska användas i annat syfte än att vara ett skydd för vår planet. De där två vet nog inte att det finns bara ett jordklot.

Jag tycker att det är så många skrämmande rapporter dagligen dags nu att man blir mörkrädd och då tänker jag på barn och ungdomar först och främst. Det är ingen vacker värld vi lämnar över till dem.

 

Dagens namn är: Edit och Edgar, det sista namnet känner jag inte till någon enda.

 

Edit, född 1912 i Bellvik. Hon var dotter till Gustaf Adolf Edin, född 1884 och hans hustru Sara Linnea, född 1894. Linnea var bara 17 år när hon gifte sig med Adolf, dessvärre dog hon redan när hon var 26 år. De hade endast ett barn och det var Edit, som blev moderlös som åttaåring.

Jag har naturligtvis berättat om familjen i Bellviksboken.

 

Ha en fortsatt bra torsdagskväll, vi ses!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards