oskmar

Alla inlägg den 6 oktober 2018

Av Elsa Mårtenzon - 6 oktober 2018 17:43

 

Nu står båten på torra land tills nästa sommar. Här är det ett gäng tyskar som är ute på tur med den, i samband med Dieters 70-årsfirande, för två år sedan.

 

 

Solen har gjort sitt i dag också, blandat med lite moln här och där.

Den värmer trots att den är längre bort nu, det kände jag när jag stod med ansiktet mot solen.

Kvällen är kommen och det är just nu helt molnfri himmel med lite lagom vind från norr. Termometern visar 2,0 plusgrader, antagligen blir det en kall natt.

 

I dag har Michael med hjälp av några flera tagit upp båten ur sjön, det är inte den lättaste uppgiften men nu är det gjort.

Jag var dit för att titta hur det gick, men när den skulle upp på trailern ute i sjön gick jag därifrån. Det ser riskabelt och och jag är rädd att den ska tippa omkull, och det vill jag inte se. Men det är väl jag som är för skraj, det har ju gått vägen åren tidigare.

Sedan har de hjälpt honom med kaminröret upp genom taket på altanen. Nu står där en kamin som ska ge värme kyligare kvällar när han vill sitta ute och njuta av utsikten och se på månen. Och kanske lyssna till rävens kusliga ylande sena höstkvällar, det är inget vackert läte.

 

I flera år har jag haft ett litet helsicke med mina gardinstänger i hallen. I dag kom jag på en lösning och allt blev så mycket lättare. 

Tänk att det har tagit 8-10 år innan jag kom på en så enkel lösning, jag var tvungen att skratta högt åt mig i dag när det var så lätt att fixa. Och det har jag inte kommit på förrän nu!

Maria var ju här i våras och hjälpte mig med putsning av hallfönstren och hon hade samma svårighet som jag. Så jag är inte ensam om sena upptäckter, det får bli min tröst.

 

Dagens namn är: Jenny och Jennifer, ingen med det senare namnet känner jag till.

Men i Nybäcken föddes Jenny Nancy Margareta, år 1920, hon kallades Jenny. Hon var dotter till Nils Artur Edlund, född 1890 i Fågelberget och hans hustru Selma Margareta, född 1883 i Bellvik. I familjen fanns två barn, flickor.

 

Ha en fin fortsättning på lördagkvällen, vi ses!

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards