oskmar

Alla inlägg den 9 oktober 2018

Av Elsa Mårtenzon - 9 oktober 2018 17:18

 

För 294 år sedan var det här ren vildmark. Men 1724 kom Mats Johansson, född 1697 i Paldamo Österbotten, Finland och startade sitt nybygge uppe på backen som syns på den här bilden. Det var början till Bellvik som till dess varit vildmark. 

Nu har Jan Peter och Ann Cathrine sin stuga där, samt Michael har en stuga där, han bor där ännu fast det är höst nu. Tur att de för "Mattes Bellviks" tradition vidare uppe på backen.

Men ´n Mattes hade nog en betydligt hårdare tillvaro som fick börja odla och hugga ner skog med två tomma händer, en yxa, hacka och spade, på sin höjd.

Han kallades för Mattes Bellvik av de riktigt gamla i Bellvik, bl a farmor sa alltid så.

Tack Mattes för att du började Näset åt oss! Det gjorde du bra!

 

 

 

Det har varit en dag med 7-8 grader varmt och svag sydostlig vind, för det mesta moln.

Det var även plusgrader under natten och därmed var landsvägen som en geggamoja, syns tydligt på bilen ikväll. Brukar bli så när det varit frusen väg först och sedan tinar den, nu hänger det gegga i klimpar på bilen. Trevligt, neej?!

I kväll är det nästan heltäckt himmel, nästan ingen vind på sjön och just nu 5 plusgrader och skymningen smyger sig på.

Efter nyheterna, nu är det mörkt, fortfarande 5 grader varmt.

 

Men det är fantastiskt att det kostats på grus, nya trummor och diken efter vägen från Bellvik nu. Det trodde jag inte skulle hända, trots att den var blöt och geggig i dag så var den slät och utan gropar. Hoppas att den håller, men det verkar vara mycket grus på den nu, före grusandet var det mest jord.

 

Jaa, vad säger klimatförnekarna efter gårdagens rapport från FN:s klimatmöte i går?

Jag tycker att det verkar mycket allvarligt och att mycket måste göras inom 10 år. och det är inte lång tid med tanke på vad som måste hända.

Ett är säkert, det är barn och unga som får ta smällen av all överkonsumtion som skett de sista årtiondena. Och som sker daglig dags nu också!

Vart ska alla miljoner människor som drabbas ta vägen? Det är då de verkliga flyktingströmmarna kommer. Jag är helt övertygad om att den bästa tiden har vi redan haft. 

Nu är jag rädd att det måste bli riktigt dåligt innan det kan bli bättre igen.

Det får mig att tänka på den professor som jag hörde på radion för 25-30 år sedan. Han sa, att mänskligheten kommer att få börja från nära noll igen, gå tillbaka för att bruka jorden, ta tillbaka det som fått bli till vildmark igen och själva skapa det som de ska äta. Inte vill jag vara en domedagsprofet, men. Mest hoppas jag att det inte blir så illa som det sägs, för barn, barnbarn och barnbarnsbarn, o s v.

 

Dagens namn är: Ingrid och Inger, det har både funnits och finns personer med de namnen, både i Bellvik och Nybäcken.

Den första med namnet Ingrid som jag kommer på är Ingrid Näsström, född 46 i Bellvik, begav sig tidigt från Bellvik och bor i Örebro. Brukar besöka Bellvik på somrarna. Förra sommaren var hon ner och hälsade på mig när hon var här.

 

Nästa Ingrid Rönnberg, född 1919 i Nybäcken, gift med Rune Sundqvis, född 1922 i Väster Tåsjö. De bodde i Nybäcken tills de blev tvugna att sälja fastigheten till Vattenfall. De flyttade sedan till Härnösand.

 

Det har även funnits en Inger, som deltog i studiecirkeln vid forskningen kring Bellviks historia. hon lämna jordelivet för ett antal år sedan.

 

Ja och så finns det en Ingrid i dag, som är min svägerska, gift med min bror. De bor i Bellvik och är mina flitigaste påhälsare. Jag är jätteglad att jag har dem, skulle vara tomt utan dem.

 

Ha en fortsatt bra tisdagkväll, vi ses!

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards