oskmar

Alla inlägg den 8 oktober 2018

Av Elsa Mårtenzon - 8 oktober 2018 17:14

 

Tack och lov så är det grönt i skogen än!

 

 

I morse vid niotiden var det ymnigt snöfall med stora lapphandskar. Vilken tur att flingorna försvann lika fort som de landade på marken.

Det var nämligen plusgrader, jag vill inte ha någon snö på länge än. Blev ganska skrämd efter förra vintern när det snöade var och varannan dag och mycket varje gång.

Det klarnade upp på himlen och har varit solsken i dag också.

Nu är klockan 18.30, det är 3 plusgrader och en himmel med färggranna moln här och där. Sjön är nästan helt stilla, i dag har vinden kommit från sydost.

 

Men så fruktansvärt med skolan som blivit nerbränd. Ännu värre att det är två flickor under 15 år som är misstänkta.

Min första tanke när jag hörde det, hur är det möjligt att småflickor är ute den tiden på natten. Om jag inte hört fel så skulle branden upptäckts vid tretiden i natt. Då ska väl barn sova i sin säng.

 

Nu har jag bara två fönster kvar efter den här dagens jobb, det var perfekt väder för fönsterputsning i dag. Jag tror inte jag varit så sen något år tidigare. men det har sina förklariga skäl. Det känns bra efter varje rum som är klart, sedan tror jag att jag ska ha lediga helger i alla fall.

 

Vad är det som händer runt om i världen när "galna" partiföreträdare vinner mark överallt? 

Jag tycker att det är kusligt att folk tror att det ska bli bättre med dessa populister och högerextrimister, med deras hatpropaganda om de kommer till makten.

Måtte vi bli bevarade från dessa, men tyvärr verkar det sprida sig vida omkring. Sista exemplet är valet i Brasilien i går. Hans uttalanden borde skrämma mer än att han får mängder anhängare.

För en stund sedan läste jag på Facebook en som tyckte att vi borde ha militärmakt i Sverige som styrde. Hur tänker den personen, det var en man. Hans uttalande kom utifrån att, polisen varnat för stöldligor som kommit till Sverige och var här på stöldturné.

Behöver vi militärmakt i landet för det?

 

Dagens namn är: Nils, det har funnits åtminstone en i Bellvik med det namnet.

Nils Fabian Rönnberg, född 1891 i Nybäcken. Föräldrarna flyttadet till Bellvik och där skaffade Nils Fabian familj, han gifte sig med Anna Ottilia Petrusson, född i Korsele 1899, De bodde hela sin verksamma tid i Bellvik, paret hade två barn.

 

I Nybäcken där bodde Nils Rönberg, född 1785 i Nyböle, Bjärtrå. Han blev anfadern till alla Rönnbergare i trakten och det blev många med tiden.

Nils och hans hustru Sigrid Ersdotter, född 1781 i Lajksjö, hade bara ett barn som överlevde barndomen och blev vuxen. Hon hette Margareta men kallades Greta, urmodern till alla Rönnbergare i trakten.

Naturligtvis har jag berättat om familjerna i Bellviksboken och i Nybäcksboken.

 

Ha en bra fortsättning på måndagkvällen, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards