oskmar

Alla inlägg den 14 oktober 2018

Av Elsa Mårtenzon - 14 oktober 2018 17:17

 

Det här är mitt första barnbarnsbarn, jag är en hel del före Gunnel. Jag tyckte naturligtvis att han var ett litet underverk också. Som alla tycker om sina avkommor. Nu har han hunit bli så stor att han följt med sin morfar på älgjakt i helgen, och tyckte det var jättekul. Vi det här laget har han alltså slutat med nappflaskan.

 

 

 

Ja, det är verkligen ett otroligt väder för årstiden! Är detta normalt?

I går kväll när klockan var 23.30 var det 17 grader varmt. 

I dag vid tvåtiden var det 22 grader varmt i skuggan.

 

Det är underbart med det här vädret samtidigt som jag känner mig lite fel ute när jag säger det, efter FN:s klimatrapport förra veckan. Den lät inte hoppfull för mänskligheten, vad är det vi lämnar över till våra barnbarn och barnbarnsbarn?

Ja, men det är ju brittsommar och då kan det vara varmt några dagar, säger säkert de flesta. Men inte kan jag minnas att vi haft sååå varmt något år tidigare i mitten på oktober. Ibland har vi haft flera dm snö tidigare än nu.

Den här dagen har varit som en sommardag, åtminstone med ett lagom sommarväder. Vinden har kommit från söder och varit rätt så frisk, fast ljummen och skön. Solsken har vi haft och kunnat njuta av det också.

Nu när det är tidig kväll är det 16,5 grader varmt och nästan molnfri himmel. Solen har hunnit krypa ner men färgar molnen i väster till guld.

 

Nu r klockan 18.30, efter nyheterna. Det är 15 grader varmt och mörkt ute.

 

I morse ringde Maria och sa att hon skulle komma och hälsa på i dag. Jag bad henne komma till elvakaffet, jag gillar sällskap vid den tidpunkten. Ja, annars också förstås.

När vi satt oss till bords kom det ytterligare sällskap, då kom Ingrid.

Ingrid blev inte kvar så länge för hon skulle fara upp till Nåsjön på eftermiddan, där sönerna och Nils Gunnar var på älgjakt.

 

Maria blev kvar till tretiden och frågade till slut om jag ville ha hjälp med något.

Jaa, sa jag, jag har nämligen haft en stege stående utanför här och väntat på att det skulle komma någon som kunde hålla i den medan jag putsade en ruta på brokvisten, som jag inte klarar av ensam numera. Stegen lutar för mycket på grund av ojämnhet i marken och jag är numera för feg.

Det blev naturligtvis jag själv som fick hålla fast stegen och Maria som putsade. Det kom inte på fråga att hon skulle stå och se på det jag jobbade. Det är hon alldeles för snäll för. Tusen tack för hjälpen Maria och tack för den uppfriskande politiska diskussionen vi hade!

Du förgyllde min söndag!

 

Ja, vart tar regeringsbildningen vägen nu då, efter Kristerssons besked i dag? Det blir spännande i morron, spännande för mig som är så intresserad av politik och helst inte vill missa några krumbukter i deras förhandligar, som kan ta vilka svängar som helst.

 

Dagens namn är: Stellan och inte trodde jag att jag skulle känna till någon med det namnet för ett år sedan. 

Men, det kom en liten kille till världen under 2018 som fick namnet Stellan. Det är Gunnel och Björns andra barnbarn och naturligtvis världens lilla under, som barnbarn är. Jag har inte träffat honom men sett honom på Gunnels blogg och han såå lika sin stora syster Amalia, lika som bär. Välkommen till världen Stellan, du var efterlängtad!

 

Ha en strålande fortsättning på söndagkvällen, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards