oskmar

Alla inlägg under november 2019

Av Elsa Mårtenzon - 14 november 2019 17:38

 

Så här såg bagarstugan ut när vi flyttade hit, i vinterskrud. Den var i dåligt skick, illa medfaren och med ett spåntak som började läcka när det regnade. Det var inget annat göra än bygga en ny.

Den gamla var byggd efter det att den första bagar/sommarstugan brunnit upp, 1939/40. Eller ännu tidigare, för dit hade morfar flyttat sitt varulager när han slutade med sin affär, där såldes det sista ut, berättade Yngve.

Bakugnen i den nya är samma som i den på bilden, reparerad och förbättrad. 

Den bakugnen var murad av Hans Edin, som ristat in namn och årtal, som var 1941.

Foto Sylvia Krûger.

 

 

 

Det har även i dag varit plusgrader och en del snöskurar på förmiddan, inte så långvariga.

Jag har varit ladugårdstakvakt i dag, det har rasat lite åt gången och massor är kvar ännu. Jag vågar ju inte låta raset ligga kvar så att det fryser fast i bron, då får jag inte upp dörren.

Jan Peter har varit hit i dag och kört ihop blötsnön så att den hårdnar och singlet ligger fast, det ska ju bli köldgrader i morron.

Nu hoppas jag att det håller sig på fryspunkten framöver.

Just nu är det 2,5 minusgrader. Härligt så kan det få fortsätta, men gärna mera.

Himlen är fortfarande förtätad av moln.

 

Alldeles nyss sa de på radion att, statisiken från SCB har varit felaktig sista tiden. Isället för över sju procentig arbetslöshet har det var drygt sex procent, bland annat.

Det är ju absolut inte bra för nog ska man väl kunna lita på SCB, tycker man.

Det kan ju bli så att det lätt blir felaktiga beslut tagna om det skiljer så mycket som över en procent just på så viktiga saker som arbetslösheten.

 

På förmiddan, under min fikapaus tittade jag på SVT- forum, ett program om bidragsfusket i Sverige och det var skrämmande att se.

Samvetslösa människor som fuskar till sig miljarder, det mesta går till kriminella och deras gäng. Förresten, alla som fuskar är ju kriminella.

Och när det gäller LSS, där finns det fuskarföretag som jag verkligen önskar ska åka dit. Där drabbar fusket dem som verkligen behöver hjälpen.

Och jag måste tillstå att de största fuskarna var inte svenskfödda, det hörde man tydligt när de uppsöktes av Janne Josefsson. En av dem stod framför honom och hotade med en stor sax. Jag skulle varit jätterädd i hans ställe.

Sätt dit dem bara och kolla alla som startar såna företag, det är inga ärliga människor minsann.

Det är alldeles för lite kontroll, konstaterades det i programmet. Jag håller med till fullo!

 

Nu tycker jag att det ser mer än bedrövligt hur det utvecklat sig i Hongkong, om de inte ger sig kan det sluta så illa att Kina tar över. Det blir nog inte så bra, det är ju det som de minst av allt vill.

 

Ja, det är verkligen oroligt i världen, på alltför många ställen och ingenting verkar bli bättre av alla protester, tvärtom, ibland slutar det hela med krig.

De som sitter vid makten gör vad de kan för att behålla den. Blir det val så fuskas det så att samma makthavare sitter kvar ändå.

 

Men i Bellvik är det tämligen lugnt, jag har inte ens sett röken av några demonstrationer här.  

Men det har varit livlig trafik förbi här sista två veckorna, så nånting är på gång. Jag ska ta mig en promenad endera dagen för att se vad som händer.

Jag har tagit ut sparken i dag och nu är det bra sparkföre så det går snabbt att förflytta sig till och med med en spark.

 

Dagens namn är: Emil och Emilia, grattis till er som heter så!

 

Ha en bra fortsättning på torsdagens kväll, vi ses och hej då!

Av Elsa Mårtenzon - 13 november 2019 15:35

 

Gårdagskvällens snöfall i lampans sken, i dag har det inte snöat...

 

 

Det är ingen ordning på vädret nu för tiden!

Det har varit plusgrader sedan i går, snön som kom i går natt och i går har sjunkit ihop en hel del nu och är tung som bly och blöt. Den snön rubbar inte jag, jag har tagit bort den från bilen under dagen, samt från bron till museet och till lagårn.

I dag har det inte snöat utan varit duggregn ibland. Himlen har varit blyertsgrå och det har varit halvskumt hela dagen.

Just nu är det 0,2 plusgrader och molntäckt himmel.

Det har rasat snö från taken, så in i vedboden tar jag mig inte. Fortsätter plusgraderna så rasar det väl från ladugårdstaket också, i natt kanske, och då kommer jag inte åt veden varken där eller i vedboden.

 

I dag har jag sorterat i gamla papper sedan skrivandet av Bellviksboken.

Och där hittade jag ett papper som jag tänker citera, lyder så här:

 

"Instämde bråttmål till författningen af 1829 års Häradsting i Åsele.

Bonden Johan Jonsson i Bellvik, Dorotea socken

imot

Grannen Andersson Helgesson och dess söner Anders och Johan Anderssöner i nämnde by med yrkan om Lagaansvar å svaranderne för det de söndagkvällen den 21 december förövfat hemgång i kärandes hus och genom en eldröks uptändande sedan folket gått i säng att vila." 

 

Ja, vad det blev för domslut av det hela, det har jag ingen aning om, för den biten av det hela hittade jag inte då när jag skrev boken.

Men Johan Jonsson, som av gammel-Bellvika kallades för "Järn Jonsson, han var den man som fick sina två första hus uppbrända av "vittren", han hade nämligen byggt på vittervägen, det har jag berättat om i Bellviksboken.

Det berättade mim farmor och det trodde hon också på, hon var nämligen "vittertrogen", hela sitt liv trodde hon på vittren.

Det slog mig i dag när jag läste det här att det kanske var de här männen som han anmält för mordbrand som var de egentliga "vittrena".

 

Ja, vad vet man? Det fanns inte bara vittren och annat oknytt i början på 1800- talet, det fanns brottslingar också, som mordbrännare t ex.

 

Johan Jonsson blev Zakarias Arndts svärfar två år tidigare när dottern till Johan Jonsson, Catharina Christina gifte sig 1827 med Zakarias.

Jag är således släkt med gubben som blev utsatt för flera bränder och i ena fallet anmälde han tre på byn, som han antagligen kom på i stunden.

 

Dagens namn är: Kristian och Krister, grattis till er som bär de namnen!

 

Ha en bra fortsättning på ondagskvällen, vi ses!

 

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 12 november 2019 19:19

 

Nu åker de hem i styggväre´...

 

 

 

Oj va mycket snö vi fått, mellan 25-30 cm, har inte mätt med annat än ögonmåtttet.

Tung snö, jag kunde inte förflytta den långt. det var mer eller mindre kramsnö.

Det snöade hela natten och har snöat hela dagen.

Just nu är det 0,2 grader plus och snöar ymnigt. 

Nu kan det få räcka för mig, jag vill inte ha mera.

 

Jag har haft Malin, Tim och Freja här, så nu har jag fått hjälp med kamsen. Freja sa åt mig att det heter palt för det säger hennes farmor.

Men för mig kommer det alltid att heta kams, för det har vi sagt i Bellvik.

Tim har varit hit i affärer, han har levererat jultidningarna. Han har gjort bra affärer även det här året. Han är ute med de sista leveranserna ikväll och är klar i god tid före jul.

 

I morse var det tur att man hade fyrhjulsdrift på bilen, det var djup snö upp till landsvägen när jag for till Dorotea på morron.

Anders kom och tog bort det värsta på gården och vägen på eftermiddan och det ser bedrövligt ut efter en hel dag med snö igen. Men nu är det helt blöt snö som inte jag varken kan eller tänker försöka att rubba.

 

Nätter kan tydligen vara olika långa. I gårkväll släckte jag sänglampan fem i tolv och somnade, vad jag förstår omedelbart. Vaknade och trodde att det var morron, fast klockradion hade inte startat och tyckte att det var synd att jag inte sovit och blivit väckt av den.

Tände lampan, tittade på klockan och den var tjugo minuter över tolv.

Jag hade alltså sovit 20 minuter och trodde klockan var strax före sex på morron.

Det var bara att släckan lampan och hela natten var kvar.   

 

Dagens namn är: Konrad och Kurt, grattis till er som heter så!

 

Ha en fin fortsättning på tisdagens kväll, vi ses och hej då!

 

Av Elsa Mårtenzon - 11 november 2019 17:24

 

En gryning med färg, men det var inte i morse det...

 

 

 

Det har varit moln hela dagen och lite snöflingor har virvlat omkring.

Det hade snöat 3-4 cm under natten, lätta flingor som jag bara sopat av bilen. Inget skottande än så länge innan det blivit ett fast täcke över grusgången, som jag önskar dit pepparn växer och det har jag gjort i många år.

Det var omkring 8-9 grader kallt i morse och så har det varit under dagen också.

Just nu är det 9 minusgrader och fortsatt moln. Nu snöar det för fullt.

 

Jag har gjort 26 stycken kams i dag och av dem har jag ätit upp tre stycken, alltså har jag 23 kvar.

Jag hade ungefär ett glas mjölk kvar sedan jag handlade och det räckte ju bara till mig.

Därför blev jag ensam om alla 26 kamsar. Men jag har längtat efter dem länge nog nu. 

Och det var jättegott!

 

I morse såg jag polisens presskonferens om, att de nu kallat till "En särskild Nationell Händelse, med anledning av gängkriminaliteten i landet och nu då främst i Malmö.

Efter senaste gängvåldet där med  dödsskjutningarna och sprängningarna.

Detta innebär att nu kan polisen när de anser att det behövs, kalla på poliser med flera, så kallade experter, från hela landet till sin hjälp. Detta ska i första hand vara under ett halvår och projeket ska heta Operation Rimfrost. Då ska alla resurser sättas till på dessa gäng och andra brott får komma i andra hand.

Ja, detta är vad knarket handlar om, i morse sa de att marknaden för knarket har ökat våldsamt i Malmö.

Och alla som använder knark och alla som handlar med knark är högst skyldiga till dödsskjutningarna och alla sprängdåden, för dem betyder inte ett människoliv ett dyft.

Dessutom raggar de barn och minderåriga att langa knarket, därför att barnen kan inte straffas och om de skjuts ner eller blir skadade för livet det bryr de sig inte om.

Alla som använder knark göder dessa ligor, de är lika medskyldiga som de som håller i pistolen och skjuter ner folk, eller de som laddar och spränger på olika ställen med risk för att spränga folk till döds. Om det inte fanns en marknad med köpare skulle det inte finnas gäng som sätter människors liv i fara och barn som fick sätta livet till.

Att de inte skäms!

Hoppas att det här med nationell särskild händelse, som är mycket ovanligt, som polisen nu utlyst kan sätta åt gängen, bura in dem och få dem att hoppa av kriminaliteten.

Och att samhällets alla instanser från skola och socialtjänst kommer in i tid innan barnen fångas upp av de kriminella.

 

Dagens namn är: Mårten, grattis till alla med det namnet!

 

Ha en bra måndagkväll, vi ses!

Av Elsa Mårtenzon - 10 november 2019 16:46

Lite blå himmel har varit synlig i dag och solen har trängt sig fram bitvis.

Men det har blåst kallt i dag, det var11 grader kallt i morse och ungefär där har det hållit sig även under dagen

Just nu är det 9 minusgrader och bitande kall vind, inte särskilt kraftig alls men upplevs så ändå för att det är kallt, åtminstone av mig.

Det finns lite öppningar i molntäcket i väster för övrigt är det ganska tjockt.

 

Jag har julstädat hela dagen, förutom ett uppehåll när Michael och Nils Gunnar var hit.

Det känns lite tidigt men det finns ingen anledning att vänta längre, eftersom det här är ett rum som står tomt. Jag bara går in där när jag ska ha något ur frysen som jag har där och det är ju inte särskilt många i min familj numera så det blir inte så stökigt.

Det är det förbaskade dammet som inte går att klara sig undan, inte ens om rummet står oanvänt.

 

Just nu på radion lovar de ett par dm snö i Lappland, mot min vilja vågar de lova hela 2 dm.

Ja, det är nog ingen mening att demonstrera mot deras löfte, jag tror inte de heller råder över vädret.

 

Vi har det lindrigt ändå vi, i Australien håller de mer eller mindre på att brinna upp.

Det är sån torka och kraftig blåst där så elden bara sprider sig och fortsätter, hur än mycket resurser de sätter in.

Jag hörde på radion på förmiddan att elden närmar sig mer och mer miljonstaden Sidney. Fruktansvärt, vart ska allt folket ta vägen till slut!?

Jag har sagt det förut och jag säger det igen- vi har det bäst!

Det är så många naturkatastrofer ute i världen nu så man hinner inte hänga med längre.

Större och oftare verkar det som och vad har vi att vänta oss, det är frågan?

På en del ställen håller de på att bli dränkta i regn och översvämningar och på andra ställen brinna upp i stora bränder.

Men Trump, han verkar tro att det inte ska drabba USA och hans väljare.

 

Dagens namn är: Martin och Martina, grattis till dem som heter så!

 

Ha en bra fortsättning på söndagens kväll, vi ses och hej då!

 

 

 

 

 

Av Elsa Mårtenzon - 9 november 2019 17:07

 

Så här såg det ut halv sju i morse i gårdslampans sken. Snön täcker nu gräset som stuckit upp ur den lilla snö som varit ute på gården. Jag hoppas att den får vara kvar nu...

 

 

I dag har det varit ett bra väder, inget nämnvärt snöfall, det låg ungefär ca 3-4 cm på bilen i morse som fallit igår på eftermiddan. Lätt snö, som borsyreflingor, som man kan blåsa bort. Skulle det bli blåst nu då yr den lätt omkring.

Natten var i det närmaste klar med stjärnor och jag fick se månen i gårkväll, lite naggad i kanten nu.

Just nu är det 11 grader kallt, jag ser ingen måne och inga stjärnor, inte än i alla fall.

 

I dag har det pratats hela dagen om murens fall för 30 år sedan, både på radion och i TV.

Alla är inte nöjda med tingens ordning som det blivit och det är tydligen stor skillnad på öst- och västtyskland ännu, både vad gäller löner och pensioner, samt är det stor arbetslöshet i öst.

Och det är klart att det inte kan ändras i första taget, inte ens på 30 år.

Det var ju en himla skillnad i standard och att det tar tid att komma ikapp det, det är inte så konstigt.

Det om något är väl ett bevis på att det är lätt att rasera en demokrati, men det tar tid att bygga upp den igen, det bland annat ska vi lära oss av historien.

Men nog måste det väl vara underbart att känna "friheten", som det var innan murens fall när de inte kunde lita på var de hade sin granne, inte ens medlemmar i sin egen familj. Det måste ha varit fruktansvärt att känna sig spionerad- och avlyssnad på hela tiden.

Jag såg en serie på TV förra året som speglade kalla kriget och hur det var att leva i östra Tyskland. Det fanns de som var beredda att mörda och förråda sina egna familjemedlemmar, för att hålla sig väl med STASI. Fruktansvärt!

 

Men tyvärr finns det krafter i Östtyskland nu som strävar efter att gå tillbaka till som det var förr, de tycker att det var bättre då.

Det kan man väl räkna ut på vilken sida de stod på den tiden, antagligen på den sidan som gjorde livet surt för de som önskade frihet.

 

Dagens namn, det var de namn som är i dag och som jag gratulerade i går.

Jag råkade kika på fel dag i almanackan, igen.

 


Jag tar fredagens namn nu istället: Vendela, grattis till er som bär det namnet!

 

Ha en fin lördagskväll, vi ses och hej då!

 

Av Elsa Mårtenzon - 8 november 2019 16:45

 

Den här rönnen har många år på sin "nacke", men bar jättemycket bär på sina grenar i höst. Ganska risig och ful nu men orkar bära "frukt" ändå.

 

 

Fredagkväll igen, veckan går fort, alltför fort.

Det har varit lätt snöfall hela dagen, men som inte ökat snödjupet nämnvärt, tack och lov. Lite vitare har jag inget emot, men bävar för när det vräker ner flera dm, som det kan göra framöver. Det längtar jag inte efter.

Det var 6,5 minusgrader som mest i morse och grå himmel hela dagen

Just nu är det 6,8 grader kallt och nu har det hunnit bli kolsvart mörker. Snöfallet pågår fortfarande.

 

I dag fick jag sällskap av Ingrid till elvakaffet, efter det har jag försökt göra lite nytta, som jag försöker varje dag, sitter inte och rullar tummarna, det skulle bli trist.

 

I morron är det 30 år sedan Berlinmuren föll och det blev fritt fram för östtyskarna att passera gränsen utan att riskera sina liv.

Jag minns så väl när man fick se det på TV:n, vilket lyckorus för folket som äntligen kände sig fria från detta gissel som muren inneburit. De jublade och grät glädjetårar, det var nästan som att de inte trodde det var sant.

Och vi var väl många som då trodde och hoppades att detta skulle vara en slutpunkt för ytterligare krig och murar i Europa.

Vi hade ju i färskt minne vad som hänt mellan 1939 och 1945  och som slutligen resulterade i att muren byggdes.

Men tyvärr, tyvärr, nu byggs det murar igen och det sätts upp taggtrådsstängsel i Europa och i USA. Och det bildas partier i många länder med ungefär samma tankar och agenda som  dåtidens nazister. Hemska tanke!

Och dessvärre hör vi och läser samma argument som hördes på 1930- talet och som ledde till det andra världskriget, med mängder av människor som dödades i krig och i gaskamrar.

Jag var ett litet barn då men minns fortfarande de vuxnas skräck i ögonen när de lyssnade till en skränig, brusande radios nyheter om kriget. De var ju skräckslagna för att samma öde skulle drabba Sverige som Norge och andra grannländer.

Som tur var klarade vi oss från att bli indragna i kriget så, men kände av det ändå genom ransoneringar och att männen fick vakta gränserna mot Finland och Norge, bland annat.

Jag ryser inifrån och ut i hela kroppen när jag läser och hör argument från dem som hyllar Hitler och som svänger sig med samma argument som det hela började med på 1930- talet. 

Och att vi har ett parti i riksdagen idag som började som nazister, men som idag försöker skaka av sig det, för att vinna ytterligare väljare.

Väljare som tror att det ska "röras om i grytan", för det kan vara nyttigt.

Det finns hur mycket historia som helst att läsa om hur det hela började och fortsättningen som borde förskräcka varenda levande människa i dag.

 

Huvva, huvva, måtte de inte få makten som det en gång skett i världshistorien, då trodde folket också att det skulle bli så bra.

Resultatet var sådant att man trodde att det aldrig skulle behöva hända igen.

Men den oro runt om i världen nu med nationalister och högerkrafter och framför allt deras hat, gör att det känns verkligen osäkert vad som kommer att ske.

 

Dagens namn är: Teodor och Teodora, grattis till er som heter så.

 

Teodor, det får mig att tänka på n´ Dôrre, brunnsgrävare från Avaträsk, som var på Näset och grävde brunnen där jag stod öga mot öga med döden första gången i mitt liv, fem år.

Det var under kriget och jag minns hur han satt i det här köket där jag sitter nu och läste om kriget och pratade med morfar om det.

På riktigt hette han Teodor...

 

Ha en fin fortsättning på fredagens kväll, vi ses!

Av Elsa Mårtenzon - 7 november 2019 17:16

 

En fin aftonrodnad från tidigare i veckan, ikväll var den helgrå...

 

 

En dag med grå himmel och lite flingor i luften på morron, men inte så mycket att det märks på snödjupet, som mer eller mindre är obefintligt ännu.

Det har varit mildare i dag och i morse var det var omkring 6 minusgrader bara.

Just nu är det 4,7 minusgrader och himlen är fortsättningsvis tät med moln. Så synd att jag missar månen, såg skymten som hastigast tidigare i veckan.

 

I går var vi inte mindre än fem omkring bordet på elvakaffet, men i dag var det bara jag och "skrömta", eller andarna.

I det här huset som är över 200 år gammalt kan det tänkas att det svävar en del andar som är här och ser över hur huset sköts.

Det känns ju bara tryggt om de är här och ser efter hur jag har det. Jag är ju eller har aldrig varit "mörkrädd", endast för människor som har onda tankar.

 

Men första sommaren vi bodde i huset efter renoveringen och inflytten var Göte skärrad en kväll när jag kom hem från jobbet. 

Han sa: "Du fo säge va du vill, men det är skrömta här".

Jaha sa jag, va ha du då sett?

"Ja, följ med upp i sovrummet får du se," sa han.

Och där låg en vas på golvet i kras, samt en ljusstake med tillhörande ljus och Göte berättade att det hade varit ett jäkla liv uppe på övervåningen på eftermiddan och när han kom upp fanns det ingen där.

Han blev nog lite feg och gick bara ner igen, men när jag tittade mig omkring där såg jag att det var fågelskit lite överallt och förstod då vem skrömta var.

Jag hade nämligen lämnat ett fönster på glänt i klädkammaren och dörren där in till sovrummet på glänt för vädring innan jag for till jobbet på morron.

Gåtan var löst en liten fågel hade tagit sig in och hittade inte vägen ut i första taget och flög runt, runt skräckslagen. Men så till sist hittade den samma väg ut som han tog sig in.

Göte vände på klacken och gick ner utan kommentar, jag retades med honom när jag kom ner för att han var rädd för en liten fågel, då flinade han men sa inget.

Och jag fick lite extra jobb, städa och tvätta överkastet bland annat.

Men jag är inte rädd för besök från andevärlden, det känns bara hemtrevligt med lite sällskap, om de är osynliga också.


Dagens namn är: Ingegerd och Ingela. Grattis Ingegerd i Lit!

Och grattis till er övriga som bär det namnet och till er som heter Ingela!

 

Ha en fin fortsättning på tisdagens kväll, vi ses och hej då!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards