oskmar

Direktlänk till inlägg 11 december 2020

December 2020 12 11 snöskurar

Av Elsa Mårtenzon - 11 december 2020 16:31

 

I en av de här små lådorna hade mormor sin homeopatmedicin, som jag delade med henne när jag var ett litet barn, helt ofarlig för barn.   Se nedan...

 

 

 

Det har faktiskt varit mest på minussidan hela dagen, vilket tacksamt tas emot.

På förmiddan kom det några ymniga snöskurar som inte varade så värst länge, men det blev vitare i omgivningarna. När jag tittar på bilhuven ser det ut som 1 cm snö på den, inte mycket men dock.

Himlen har varit helgrå den här dagen också och på väderrapporterna sägs det att det blir så framöver.

Just nu är det 1,5 minusgrader och kolsvart mörker som sig bör den här årstiden.

 

I dag har jag inte varit ut, bara på bron och sopat bort snön från brostegen. men i morron ska jag hämta ved, jag vill gärna ha ett litet "lager" ute på bron, om det skulle finnas förhinder nästkommande dag.

 

I dag i min ensamhet har jag kommit ihåg Homeopat Olsson. 

Vad är det och komma ihåg, tänker du? 

Jo, jag började tänka hur många han ska ha lurat, bland annat mormor var en rätt så trogen kund varje gång han kom. 

Jag vet inte om farmor också brukade besöka honom, eller inte kanske.

Han hade ju sin mottagning hos farmor och farfar i "sal´n". Han låg även över där tills han åkte med Algots buss från Bellvik och till nästa ställe.

Jag ser honom tydligt för min inre syn, han var en riktig högfärdssprätt och inbillade sig att han var "något".

Han hade paletå, tror jag det heter, hatt och kostym med vit skjorta, slips och väst och ville verkligen likna en "herrkär".

Märks det att jag inte har något till övers för dem som kallade sig för homeopater?

Det var rent luranteri, tror jag och inget annat.

Han kom med jämna mellanrum med bussen och tog emot sina kunder dagen efter.

Medan han väntade på dem gick han fram och tillbaka i köket och kammaren och rökte på en cigarrcigarett, tror jag de hette. Förpestade luften för farmor, gjorde han.

 

Det kom en del tanter från byn och besökte honom och de trodde säkert att han var en som kunde göra nytta för dem om de inte mådde bra. De flesta av tanterna kom varje gång, han kom till byn tre till fyra gånger om året om jag inte minns fel. Hans utgångsläge var Köpmanholmen, där bodde han, det stod så på receptet.

Mormors medicin efter varje besök bestod av fem till sex små bruna glasflaskor fyllda med vita små, små sockerpiller.

Om det hade varit medicin hade det inte varit bra att äta den för små barn. 

Mormor hade sina små bruna flaskor i skåpets smålådor som jag har ute i hallen här nu. Hon var duktig att spilla ut pillerna, och det hon spillde ut i lådorna det åt jag upp, det var ju som godis för mig och det var man inte bortskämd på den tiden.

Jag minns precis vad de smakade, de smakade bara sött!

En riktig luring det var vad han var, men titulerade sig som homeopat.

 

Dagens namn är: Daniel och Daniela, grattis till er som heter så!

 

Ha en riktigt trevlig fredagkväll, vi ses!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elsa Mårtenzon - Lördag 11 maj 16:53

  Klockan sex i morse var solen redan högt på himlen!      För det mesta har det varit solsken idag, ibland har molnen skymt solen men inte så länge. Det har inte blåst som igår och det var därför riktigt skönt när jag var ut på min vandring....

Av Elsa Mårtenzon - Fredag 10 maj 16:46

  Just nu, solen strålar!        Det har varit växlande molnighet under dagen, men med mycket solsken. Det har blåst småspik och idel kalla vindar från norr, jag har hållit mig inomhus. Just nu är det 6 plusgrader och endast några lätta s...

Av Elsa Mårtenzon - Torsdag 9 maj 16:00

  Så här grått är det hos mig just nu, men snön krymper mer och mer.        Dagen har inte bjudit på en enda solstråle idag, jag har sett regnskurar bland bergen, möjligtvis har de smugit sig hit också. Och nu var jag ut och kollade och vis...

Av Elsa Mårtenzon - Onsdag 8 maj 16:09

  Upplyftande start på dagen, nää, tvärtom!    Nää, vintern hade inte rasat ut, den bara lurades. Det snöade hela natten och det har snöat hela dagen i dag. I morse låg det nog 5-6 cm snö framför bron och då var det ett par minusgrader. I...

Av Elsa Mårtenzon - Tisdag 7 maj 16:23

En solig och härlig dag igen!       I morse var det frost i gräset som var snöfritt och vid halvtolv tiden igårkväll var det ett par grader kallt, en ganska kylig natt förmodligen. Men desto grannare har dagen varit, har glömt att kolla termomete...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards