oskmar

Alla inlägg den 13 november 2018

Av Elsa Mårtenzon - 13 november 2018 16:46

 

I kväll får Tim, mitt ena barnbarnsbarn lysa upp min blogg...

 

 

Inte utan att man blev vederkvickt i sinnet i dag. Varför det då? Jo det har ljusnat på himlen och solen blev till och med synlig som hastigast.

Det har stor betydelse hur vädret är på mer än ett sätt, det är alltid härligare om ljuset segrar.

Det var nära 5 plusgrader vid sextiden i morse och sjön låg helt stilla, det har den för övrigt gjort hela dagen.

Just nu är det 2,8 plusgrader och det är mörkret som råder. Jag ser stjärnor på himlen, alltså finns det luckor bland molnen.

 

Jag har varit till Dorotea i dag och nu hade jag sommarföre på vägen. Förra veckan var det is när jag körde dit. Stor skillnad på en vecka, vi hoppar över vintern ett tag.

 

Jag skulle berätta om Teodor förra veckan, men det blev så mycket annat och återkommer därför. Jag har under tiden kommit på en med namnet Teodor som har sina rötter i Bellvik. 

Det är Teodor Backlund vars far var född i Bellvik och hette Agne Backlund.

Teodor och hans bror och syster spelade på ett musikcafé som vi hade i Bellvik för ett antal år sedan. Det var därför jag kom ihåg honom när jag tänkte tillbaka på olika aktiviteter som vi haft i Bellviks Bygde & Intresseförening.

 

Den andre Teodor som jag skulle berätta om, var en brunnsgrävare och var från Avaträsk. Han var här och grävde en av brunnarna på gården, den som skulle stå för vattnet till djuren i ladugården.

För övrigt den brunn som jag var en 100- dels sekund ifrån döden för.

Jag var 4-5 år och ramlade ner i den, men hade turen att den var smal och murad med stenar på sidorna och på stenarna råkade mina fötter hamna på vägen ner.

Precis som mormor fick tag i mina ärmar på min klänning halkade mina fötter av stenarna. Hon kunde dra upp mig och räddade därmed livet på mig, det var meningen att jag skulle leva vidare. Tack mormor för att du räddade livet på mig!

 

Tillbaka till brunnsgrävaren Teodor som var från Avaträsk och kallades för "Dôrre".

Det minne jag har av honom var när han en kväll satt i det här köket där jag nu sitter. Han bläddrade i något som jag minns som en bok och jag minns det som att han satt på en stol mitt på golvet, när han utbrast:

"Å e henne ha vi sjalve satan!" 

Morfar frågade vem han menade och han svarade: "Molotov".

Säkert en bild på honom i boken.

 

Det här hände när det andra världskriget pågick.

Ursäkta svordomen, men den skyller jag på `n Dôrre. 

Men visst är det väl knepigt att just dessa ord etsade sig fast i mitt minne och sitter kvar där än efter så många år. Och synen av gubben som jag ser framför mig som lång och reslig.

 

Det var inte den sommaren som jag var på väg ner i brunnen, kanske sommaren efter.

Jag hoppas att det inte var här på bloggen som jag berättat minnet tidigare, jag tror det var på hemsidan. Och blir det för andra gången här så bjuder jag på minnet en gång till då.

Ibland blir jag tveksam när jag känner att det här har jag berättat förut och blir osäker om det är här eller när jag hade hemsidan kvar och skrev på den.

 

Dagens namn är: Kristian och Krister, ingen Kristian har bott i "mina byar". Men det fanns en med det namnet som höll på "sno för á Gunnel" för många år sedan.

 

Det finns en Crister i Bellvik, han bor i Piteå men har en fastighet i Bellvik som han och hans sambo vistas i rätt mycket.

Hans far och mor är Aina och Sigge. Grattis på namnsdagen Crister!

 

Ha en fortsatt bra tisdagkväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards