oskmar

Alla inlägg den 19 november 2018

Av Elsa Mårtenzon - 19 november 2018 17:05

 

I kväll får det bli en solig bild från 2014 den 29 oktober.

 

 

 

Dimma hela dagen, jag har knappt sett ner till sjön från morron och till mörker.

Frosten lägger sig på och runt allt när det är kallt och dimma. Grenarna på buskarna och träden blir grövre och grövre.

Det gör inget för det blir så vackert i lampskenet på kvällen med allt glitter på. Och om solen skulle råkar skina så blir inte det så dumt heller.

Det var 7 grader kallt i morse och nu har sjön frusit. Det började i går och fortsatte under natten, i morse var det bara ett stråk här utanför stranden som var öppet. Men nu är det fruset helt vad jag har kunnat se, men jag skulle inte få för mig att prova den.

Alltså den 19 november 2018, då var sjön frusen i Bellvik.

 

Just nu är det 6,5 grader kallt och det glittrar så grant om all frosten ute.

 

Men nog måste det väl vara dags att börja ta tag i allt fusk som förekommer i Sverige och i övriga länder.

I dag har vi fått veta att svenska staten också blivit lurade på en massa pengar, hittills har journalister tagit fram att det är 600 miljoner, men de tror att det är långt mycket mer. 

I Danmark har det upptäckts att staten lurats på 18 miljarder och i Tyskland såå många fler miljarder, det pratas om ca 70 miljarder. Om det är sammanlagt i Europa eller om det var bara i Tyskland, det har jag inte hunnit med att höra riktigt.

 

Ikväll har jag hört på nyheterna att det är många som skaffar sig dubbla identiteter, för att kunna lura till sig bidrag från flera håll. 

För att inte tala om alla skattesmitare - och ändå är det de som klagar mest på skatten.

 

I den här svängen måste jag berätta om när jag bodde i Hoting på 1970 och 80- talet. Jag hade börjat att förbereda för målning och tapetsering på Anders och Jan Peters rum på övervånigen.

En dag gick in till Erik och Gustaf på kontoret med en bunt sandpapper i näven och frågade om jag fick köpa bunten, tipsade dem om att de kunde dra av det på lönen, eller jag tar med pengar och betalar i morron.

Jag blev utskrattad av dem båda.

"Nog är du den enda som kommer in hit och vill köpa sandpapper, de som behöver sandpapper tar med sig det hem när kvällen kommer", sa Gustaf.

Jaha, där fick jag för att jag inte ville bli ertappad som tjuv!

Men jag kände mig lite som en tjuv ändå, fast de sa att jag fick bunten. Jag bar den öppet och tänkte nu tror de att jag bara tagit den.

Jag fattar inte att folk har så rymligt samvete att de kan lura staten på miljarder i skattepengar - fy och usch på dem! Det är pengar som ska gå till sjukvård, skola och äldrevård!

 

Dagens namn är: Elisabet och Lisbet, det har säkert funnits någon här som haft namnet Elisabet, men av det blev det Lisa.

Så var det med min fars mormor.

Kristina Elisabet, född 1862 i Sörstrand, hon fick heta Stina Lisa av folket på byn och i husförhörslängden också.

Stina Lisa var gift med Zakarias Petter Wiklund, född 1853 i Bellvik. Paret hade nio barn. 

 

Lisbet, jag hade en kusin som hette Lisbet, född i Stockholm. Dotter till Alice och Teodor Thellenberg. Lisbet dog redan som ung, jag såg henne en sommar som litet barn när Alice var hemma från Stockholm och hälsade på hos farfars.

 

Ha en fortsatt bra måndagkväll, vi ses!

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards