oskmar

Alla inlägg den 17 november 2018

Av Elsa Mårtenzon - 17 november 2018 17:05

 

Vackra färger på himlen när solen tackade för sig.

 

 

 

På förmiddan fick vi se solen och det var en vacker gryning. Det var ju några dagar sedan sist, emottages tacksamt.

Det var 5 grader varmt igår kväll när klockan var 12 och i morse var det 4,7 plusgrader.

När solen gick ner i eftermiddags var det färggrann himmel, inget "kvir" över vädret i dag.

Det har varit nästan helt stilla på sjön under dagen, nu är det lite vind märker jag när jag står på bron. Det är 2,2 plusgrader och mörkret har lägrat sig över Näset.

Och månsken!

 

Jag har fortsatt i dag att rota bland grejer och papper som jag inte rört på flera år.

I dag har jag hittat ett brev daterat 2012 08 01.

Det börjar så här:

 

"Det var ett mycket trevligt samtal med dig, som gäller våra förgreningar i det förgångna.

Den gemensamme förfader Skule Torssteinssons födelse, omkring ca 970 e kr" o s v.

 

"Det är väldigt svårt att återge omfattningen av mitt arbete kring mina förfäder i en enda handvändning, men så mycket han jag säga, att från 1996 har det blivit ca 130 fulla A;4 - pärmar kring släkten" o s v.

(Det kan man kalla släktforskning!)

Han avslutar brevet så här:

 

"Med mycket stora kramar och djupt hjärtliga hälsningar från en släkting i Härnösand!" 

Bo Bylund Härnösand

 

Jag läste brevet och berättade om det för Ingrid, Nils Gunnar och Gunnel.

När jag fyllde år sommaren efteråt fick jag i födelsedagspresent av Nils Gunnar och Ingrid en resa till Haverö Kyrka, där Skule står staty, en staty i trä.

 

Vi var dit och hälsade på Skule alla fem, Nils Gunnar, Ingrid, Gunnel, Björn och jag. Det blev en mycket trevlig dag.

 

Skule hade blivit ihjälslagen av bönderna i Haverö när han var där för märka ut gränsen mellan Sverige och Norge. Han är begravd under kyrkans golv.

 

Jag citerar ur alla de kopior Bo Bylund sänt mig följande:

 

"Skule  Torsteinsson, kungafostraren var en klok och kraftfull man och mycket fager till utseendet. Han blev styrelseman för Olavs hird, talade på tingen och deltog med konungen i rikets styrelse," o s v.

 

Ojoj, va fin släkt jag har har, men det är länge sedan och "ränderna" har nog gått förlorade. Jag känner inte av dem i alla fall, 

 

Men det var hårda bud på den tiden. Var det nödvändigt att hugga huvudet av Skule? Han var ju inte ute olagligt, gränsen skulle dras och han blev utsänd att göra det.

Fy på bönderna i Haverö!  

 

Dagens namn är: Naemi och Naima, ingen med det andra namnet i mina byar.

Men, Naeimi, född 1929 i Bellvik, gift med Yngve Östlund, född 1924 i Bellvik.

De har en son som bor i Hoting. Yngve hr slutat sina dagar, Naemi lever fortfarande.

Jag har naturligtvis berättat om familjen i Nybäcksboken.

 

Ha en fin fortsättning på lördagkvällen, vi ses!

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards