oskmar

Alla inlägg den 26 november 2018

Av Elsa Mårtenzon - 26 november 2018 17:27

 

Det här paret hette Elias Constantin Rönnberg, född 1835 i Nybäcken, gift med Christina Erika Andersdotter, född 1835 i Bellvik. Gifte sig 1856.

De hade 17 barn, varav två av dem dog när de var endast tre år.

Det året dog inte mindre än 10 barn i Bellvik med kort mellanrum, i husförhörslängden står det "feber" som orsak. Någon smittosam sjukdom antagligen.

 

Detta var min mors morföräldrar, Stina Erika, som hon kallades levde till 89 års ålder. Hon levde 18 år längre än sin make. Segt virke i den kvinnan och vilken bragd att föda 17 barn!

Ett av deras barnbarn är med på fotot.

 

 

 

Ytterligare en solig dag med vacker omgivning på grund av kyla och frost!

Under natten hade det flingat lite, lite ur något moln, det var så lite att det knappt är värt att nämna. 

I morse klockan sex var det en stjärnklar himmel och månsken. Tremometern visade 6,5 minusgrader och under morgonen pendlade den mellan 6- 7 grader.

Just nu sedan kvällen är kommen är det 12,5 grader kallt och det strålar stjärnor emot mig från himlen. Månen har inte hunnit gör sig synlig än.

 

Men nu, efter nyheterna har månen blivit synlig och är kopparfärgad, men nu naggad i kanten.

 

I dag fick jag ett telefonsamtal som räckte dryga två timmar, det började hetta till i mig för det närmade sig mer och mer tills jag skulle sätta igång och laga middan.

Hon hade mycket att lätta sig hjärta med så jag behövde mest lyssna och trösta. Och föröka föra över samtalet till lite positivare tankar, det är inte bra för hälsan att prata bara i moll, det blir mer betungande för den som är lessen, tror jag. Jag för egen del brukar köra med att det finns de som har det värre. Och det gör det ju...

 

Nu är det väl bara att hoppas på att Ryssland och Ukraina lugnar ner sig innan det händer något bedrövligt.

Tänk att det måste vara oroligt i nästan alla hörn i världen för jämnan - bråkstakar!

FN har ju kallat till extramöte i dag, men där kommer ju naturligtvis Ryssland att använda sig av sitt veto och då kommer man inte längre än till ett "starkt uttalande" och hur många gånger har det hjälpt? Det är som att slå vatten på en gås, det bara rinner av.

Jag fattar ingenting, varför ska det bråkas jämt och om allt möjligt?

 

Och Theresa May har det svettigt i London nu bland politikerna där. Att hon orkar! Hon är nöjd med det avtal hon träffat med EU om Brexit, men det är nog inte så många i hennes parlament i England som är med på noterna. 

Ja, det kan inte vara någon drömtillvaro att vara politiker, jag skulle inte vilja byta med någon av dem. Och då är detsamma hur mycket pengar de tjänar som man ser att det påpekas ideligen. Pengar är inte allt här i livet, det finns det som är så mycket värdefullare.

 

Dagens namn är: Linus, och jag känner inte till någon med det namnet.

 

Ha en bra fortsättning på måndagkvällen, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards