oskmar

Alla inlägg den 27 november 2018

Av Elsa Mårtenzon - 27 november 2018 17:05

 

Ingen snö på taken ännu, bara frost, men i träden har frosten blåst bort vi det här laget. Bilden är sedan förra veckan, jag har inte tid att vara fotograf varje dag.  

 

 

 

Otroligt grant väder i dag också med solsken från det att den gick upp och tills den gick ner.

Den var 18 grader kallt i morse som mest med vacker soluppgång.

 

Jag skulle ju till Dorotea i morse och fick ge mig ut och sätta i motorvärmaren halv sju och i morronrocken, kallt om bena, men inte värsta gången.

Hade ändå all möda i världen att få rutorna rena från is, trots att bilen fick stå på tomgång en halvtimme efter start så småningom. Det var många lager frost och is som lagts på varandra sedan förra veckan, jag är nämligen inte ute och "raggar" varje dag.

 

Just nu är det 16,5 grader kallt, det är stjärnklart. Men ingen måne är synlig ännu, den kommer nog fram efter nyheterna, som i går kväll.

 

Det har i dag kommit en låång kravlista i regeringsfrågan och nu tror jag inte alls att det blir en regering i första taget. Det är ju endast villkorslösa krav vad jag förstår och det kommer att till slut ge fritt fram för SD. 

Det verkar inte vara frågan om några förhandlingar alls, utan bara rena krav.

Efter det kan går det ju säga att, det var Löfven som släppte fram Sverigedemokraterna.

Ren taktik som jag ser det.

Ja, nästa vecka kanske vi vet lite mer.

 

Jag såg en löpsedel i dag när jag var på ICA, men glömde köpa tidningen. Löpsedeln löd ungefär så här: "Inget BB tillbaka i Sollefteå, trots ny majoritet".

Jag kan inte säga att rubriken stämmer helt eftersom jag bara läste när jag gick förbi den och glömde köpa tidningen.

Men jag har alltid hävdat att, det är lättare att lova när man sitter i opposition.

I slutänden måste pengarna alltid finnas till löftena.

 

Det blir spännande att se fortsättningen i alla fall i båda fallen.

Är man som jag intresserad av politik så är det mycket som händer nu, både hemmavid och i andra länder.

 

Dagens namn är: Astrid och Asta. båda namnen har och förekommit i Bellvik och finns här i dag.

Jag hade en kusin som föddes i det här huset som jag bor i nu, som fick namnet Astrid.

Jag var fem år då, inte fullt men nästan.

En morron kom mamma och väckte mig och sa när vi gick nerför trappan: "Nu ska du få se en liten jänta som en tant kommit hit med i natt".

Och så gick vi in i kammaren där bebisen låg i en liten korg bredvid sängen som hennes mor låg i.

Men mamma skulle inte inbilla sig att jag var sååå lättlurad, jag förstod var bebisen kommit ifrån. Jag hade sett en viss mage som blivit väldigt stor och dessutom bodde jag på en bonngård och såg varifrån kalvarna, killingarna och lammen kom. 

Det var minsann ingenting man försökte prata om eller förklara för ett barn på den tiden. Men jag var inte dummare än jag räknade ut saker och ting själv. Naturligtvis låtsades jag tro på det mamma sa.

 

Alldeles ovanför där jag bor, uppe på byn har jag en granne som heter Asta. Det är länge sedan jag såg henne, men i Dorotea träffade jag hennes syster i dag, som bor i Dorotea. Jag träffar faktiskt henne oftare än Asta, fast vi bor i samma by, men så är det nu för tiden, alla är hemma i sina gårdar, jag också. Det har blivit omodernt att gå "ti gårla" numera.

 

Det har funnits flera med namnet Astrid här också, men ibland måste jag lämna en del därhän för att det inte ska bli för lång text.

 

Ha en fortsatt bra tisdagkväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards