oskmar

Alla inlägg den 30 november 2018

Av Elsa Mårtenzon - 30 november 2018 17:35

 

Det här var min 50-årsdag, den sommaren huserade jag i mormors kök, medan vi renoverade det hus jag bor i nu.

Mamma sitter och "övervakar" det hela och någon håller på att förse sig med mat.

Jag konstaterar att det var modernt då med stora glasögon, som nu är tillbaka igen.

Jag hade knappt hunnit packa upp alla grejer efter flytten från Hoting. Den sommaren var det bråda tider och till dubbelhelgen på hösten flyttade vi in i det här huset.

Jag började jobba i Dorotea tre veckor före det.

 

 

 

Usch vad dagarna går fort! Och ändå ligger jag i sängan så lite som möjligt. I säng vid tolvtiden på kvällen och upp klockan sex på morron, ändå går dagarna för fort.

 

I dag har det töat hela dagen och ibland har det duggregnat också. Det är ingen ordning alls på vädret numera.

Det var plusgrader även under natten, all frost är borta från träden och buskarna nu,  till och med har isen på sjön bytt färg under dagen och är nu blå/grå. Blir det kallgrader och ingen snö så blir det blankis igen antagligen.

Vi tvåtiden på eftermiddan blev det stora sprickor i molntäcket och himlen visade sig i trevligare färgskala.

Men nu när jag tittar ut så har den förtätats igen med moln över hela himlavalvet.

Just nu är det 3 plusgrader, det tar sig, eller vad man ska tycka om det hela?!

 

I dag är det två stora möten i världen, G7- mötet i Argentina med världens ledare och ett minst lika viktigt möte i Polen, klimatmötet, påföljare på klimatmötet i Paris för några år sedan, där det ska stämmas av. 

Jag såg nyss på nyheterna att Trump tycker att han har ett viktigt möte med Argentinas president när det gäller vapenhandel.

Nog är det väl tragiskt att det ska anses viktigt att handla vapen med varandra.

Vore det inte bättre att de enades alla världens ledare att, från och med detta möte ska vi förstöra alla vapen i världen och vara vänner och måna om klimatet i stället för våra barns och barnbarns framtid.

Men den drömmen får vi nog titta i stjärnorna efter. Alla "storgubbar" ser sig själva som så kloka och framåt på alla sätt och vis. 

Det tycker inte jag, jag tycker att de stannat i utvecklingen och tänker bara krig år efter år, fy på dem!

Det ödslas pengar på att förgöra varandra genom krig och eländes, elände. Medan det finns folk som håller på att svälta ihjäl, i Gemen till exempel. På grund av krig!

 

Dagens namn är: Anders och Andreas, det har funnit mer än en 

Anders i Bellvik, redan på 1700- talet fanns det en med namnet Anders Helgesson, som det står att läsa om i Bellviksboken.

 

Men jag tänker nöja mig i dag med att gratulera min egen son Anders, som bor i Knackaitorpet, 400 meter från mig.  Grattis på namnsdagen Anders!

 

Jag har en systerson som heter Andreas och säger så här till honom: 

Grattis på namnsdagenAndreas!

 

Varje år på Andersdagen drog mamma den här strofen: 

"Anders braskar och julen slaskar", ur bondepraktikan.

Mamma var noga med att hålla redan på det väder som bondpraktikan förutspådde, ibland fick hon det att stämma också.

 

Ha en fin fortsättning på fredagskvällen, vi ses!

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards