oskmar

Alla inlägg den 6 september 2020

Av Elsa Mårtenzon - 6 september 2020 17:02

 

Starka höstfärger på gång mer och mer nu...

 

 

I dag har det varit höst på allvar tycker jag. Regnskurar stup i kvarten, men med lite vatten i. Det har inte varit något solsken på hela dagen och vinden har kommit från nordost.

Igårkväll var himlen klar med månsken som jag stod och beundrade både länge och väl.

Men inte bara månskenet, det är även ett annat fenomen därovan, som jag inte sett förut.

Det var inte så långt från månen, det var ett gulrött sken, olikt de stjärnor som fanns på himlen, som har ett vitaktigt sken och är mycket mindre. Detta är en hel del större än de övriga stjärnorna.

Den här "ljuskroppen" var inte i ett enhetligt stycke, den hängde ihop, men det såg ut som den var fastbunden vid något annat också och som om den försökte lösgöra sig och sticka i väg. Den rörde sig i sidled åt bägge håll och sänkte sig ibland och steg ibland. Mystikt?!

Jag önskade mig en stjärnkikare för att se bättre.

Jag har kollat på FB idag för att upptäcka om några flera än jag funderat över detta, men icke hittat något.

Om du har klart väder ikväll kolla åt "månhållet", kanske kan du upptäcka fenomenet också, jag fantiserar inte.

Ja, i alla fall så var månen som en vit diffus flaga på himlen i morse när det ljusnade och den andra himlakroppen såg jag inte till alls.

Om du har klart väder i kväll, kolla mot månhållet om du ser detsamma som jag sett flera kvällar nu i klart väder. Jag såg den vid tolvttiden och då har ju månen hunnit en bra bit sedan den blev synlig. Dit ska du titta!

Just nu är det 11,5 grader varmt, ytterst svag vind som kommer från sydost och himlen är jämngrå.

 

Det har varit mycket debatterande om "Lördagsintervjun" som jag skrev om i går kväll. Nu vet jag att han har en hög chefsbefattning inom polisen och heter Mats Löfving. Hann inte höra vilken sorts chef han var, hörde reprisen tidigt i morse-  möjligen högsta hönset inom polisen.

Jag är inte alltid en meter från radion, eller där direkt. Min mening var inte att ljuga om vem han är...

 

Dagens namn är: Lilian och Lilly, grattis till er dom heter så!

 

Ha en fin söndagkväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards