oskmar

Alla inlägg den 12 september 2020

Av Elsa Mårtenzon - 12 september 2020 17:00

 

Det började dra ihop sig på himlen på eftermiddan, då såg det ut så här...

 

 

Det har varit omväxlande väder i dag.

Under natten hade det regnat rätt så bra. Lite lurvigt på himlen i morse, sedan började molnen skingras och det blev solsken med ganska friska vindar från sydost.

Hela förmiddan tills  sena eftermiddan var det sol med lite moln ibland.

Men kvart över tre då brakade det loss med åska och två störtskurar med mycket vatten i, det forsade efter vägen, rejäl rotblöta. 

Just nu är det 10,5 grader varmt och sjön ligger stilla och blank där himlen och holmarna speglar sig. Regnet har slutat nu. Det är mycket moln så det är möjligt att det blir mera regn under kvällen.

 

Jag har nu tagit väck allt ris som jag klippt på buskarna och ur rabatterna. Skönt att det är gjort och jag kan kasta mig över annat som står och väntar.

Det är ingen brist på arbete när man bor på vischan, inte annars heller förmodar jag.

Det är ju dags att ta itu med gluggarna som man behöver kunna titta ut genom.

Då är jag så beroende av vädrets makter att jag måste hålla mig på god fot med dem. Inte värt att vara alltför kritisk nu framöver, lite smileri är väl hellre på plats förstås.

 

Njaa, det är ojust att smila sig fram och jag blir säkert genomskådad. Nej jag kommer att vara mig själv, vädret blir som det blir är jag övertygad om.

Jag minns första Bellvikdagen vi skulle ha. Jag klev upp halvfem på morron och himlens alla portar stod på vid gavel, det öste ner. Och vi hade inte planerat något tak alls utan det skulle ske helt under bar himmel.

Det såg inte bra ut! Vi hade annonserat början till klockan elva.

Gunnel som kommit dagen före för att hjälpa till kom ner för trappen halv sex på morron och såg lite fundersam ut när hon tittade ut och jag utbrast: "Nej, nu går jag ner till logen och hänger mig, (menade det absolut inte).

Gunnel sa: "Tyst på dig!"

Vi satte igång att jobba och resten av hjälpredorna kom eftersom.

Folket började dyka upp halv elva och klockan elva kom solen fram.

Då hade Nisse Wiklund sagt till Siv när de körde in i byn kvart över elva och solen sken från en klarblå himmel:

"Men jag tror att Elsa är religiös!"

Jag hade nämligen sagt till dem, att jag får nog be till Gud om vackert väder på söndag, det blir inte alls bra om det blir regn.

Jag såg för min inre syn under natten när jag hörde regnet slå mot rutorna, att det kom 16 personer på första Bellviksdagen.

Men så blev det inte, vi fick vackert väder hela dagen och jättemycket folk.

 

Dagens namn är: Åsa och Aslög, grattis till er som heter så!

 

Se till att ha en vilsam och mysig lördagkväll, vi ses!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards