oskmar

Alla inlägg den 20 september 2020

Av Elsa Mårtenzon - 20 september 2020 16:29

 

Jättegod mat!

 

 

Och tårtan var rena konstverket! 

Bra jobbat Malin och tack för igår hela familjen!

 

 

 

I dag har blåsten varit för mycket för mig, men det är nog bara att finna sig i det märker jag.

Hösten är mer och mer märkbar nu, det är kylslagna nätter, blåser, men det är färggrant vart än jag tittar nu.

Men än har jag inte märkt av om jag haft någon frostnatt här nere hos mig ännu, men det brukar inte vara så frostgirigt här så länge sjön är öppen.

Just nu är det 9 grader varmt, ganska mycket moln men vinden har avtagit en hel del.

Det har varit lite regn i luften ett par gånger i dag, men mest som duggregn.

 

I dag har sidensvansarna haft bråttom att rensa i vinbärsbuskarna. De har inte hunnit klart men de har verkligen jobbat på. Häggen rensade de förra veckan, tur att det kommer till nytta.

Före helgen upptäckte jag att skator också äter vinbär, men det är så tunga så de måste stå på backen och äta bären och då når de inte alla. Det sköter sidensvansarna om.

 

Jag hör just nu på ett reportage på radion om granbarkborrens härjningar på granskogen, i Sverige och i övriga delar av Europa och även det beror ju till stor del på klimatförändringarna. 

Ju varmare vi får det ju mer skadeinsekter frodas och ju högre upp kommer de.

Tyvärr verkar det inte finnas något att stoppa "skôrvohyran" med och de befarar att granar kommer att försvinna från våra skogar.

 

I dag har en färja gått på grund och sprungit läck och det påminner mig om att den upplevelsen har även jag varit med om för ett antal år sedan. Jag tror att den här grundstötningen är allvarligare, den jag åkte med fick ingen skada, men vi satt fast och de fick komma dit med en annan som vi klev över på.

Med på den färjan var en medelålders man med och i vårt sällskap som började skämta och görs sig lustig över situationen.

Jag kunde inte skratta åt hans skämt och uppmande honom att sluta, det var bättre om han visade glädje över att det inte var värre.

Jag har förstått att det kunde vara så att han egentligen var rädd och skrattade bort sin rädsla.

Jag har hört på eftermiddan ett antal intevjuer på radion om folks upplevelse om coronan, från början och tills i dag.

Där var nog också en medelålders man med som skrattade också åt coronan.

Han sa att det var en bara en konspirationsteori och som någon mer eller mindre hittat på. Han trodde inte på att det här var annat än en vanlig influensa.

Hans skratt var något mera dämpat i dagens intervu, men han påstod att hans teori varit helt rätt i den första intervjun, för han hade minsann inte blivit sjuk.

Han skrattade nog också i ren rädsla - stora karlen.

Det är inte lätt att erkänna att man kan vara rädd men skratta ändå.

 

Dagens namn är: Elisa och Lisa, grattis till er som heter så!

 

Ha en fortsatt bra söndagkväll, vi ses!

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards