oskmar

Alla inlägg den 6 september 2022

Av Elsa Mårtenzon - 6 september 2022 18:10

 

Så här var läget för en timme sedan, nu är det ganska mörkt.

  

Lika vackert väder i dag, igen!

Men frågan är väl om det inte lider mot ett annat och lite sämre nu.

Ja, inget är för evigt, inte ens solsken och vackert väder.  

Redan nu har sjön ändrat skepnad, från lugn och fin till blåsig och blå/grå.

Hela dagen och tills för en stund sedan har den sett ut som en nyputsad spegel.

Men solen skiner och himlen är näst intill molnfri.

Just nu när klockan är halv sju är lite lugnare på sjön och himlen är i det närmaste utan moln, det är 12,4 grader varmt.

 

Men nu är den lugn och stllla igen och mörkret faller över den och det är mera moln.

 

Det tar tid att skriva här för det är så mycket på TV som jag blir nyfiken på, jag springer mellan datorn och TV:n. Det blir några rader då och då, så hör jag något som jag måste gå och kolla närmare på, osv. Det är mycket som händer nu och jag vill helst inte missa något.

 

Jag var snabb hem från Dorotea i dag för att hinna göra lite nytta sedan jag kommit hem.

Jag har bland annat äntligen lyckats öppna bakdörren på världens fulaste vedbod och kastat fram veden som jag inte lyckats nå från framsidan.

Men idag har jag kastat fram så mycket ved som jag kunde och ska väl klara mig ett bra tag. Det behövs ju inte eld i spisen så ofta när vädret ser ut så här, bara när jag är nära "frysdöden" som händer av och till.  

 

Jag fick "order" av Anders för två år sedan att elda upp allt i vedboden, för han skulle sätta upp en ny, men det var lättare sagt än gjort, det görs inte på en vecka, inte ens ett år.

Så länge veden räcker får jag skämmas för fulaste vedboden.

Vi har målat den en gång sedan vi flyttade hit och lagt plåttak på den, för 35 år sedan.

År 1906 gifte morfar och mormor sig och såg väl att de behövde mera utrymmen. 

Före det stod det en timrad vedbod framför den som finns nu, har jag sett från en gammal bild.

I stället byggde morfar en med övervåning och vägg i vägg med vedutrymmet en matbod samt en cementkällare.

Övervåningen för olika förvaringar, matboden för att hänga slaktdjuren och till exempel det rökta fårköttet, rökta fläsket och nersaltat kött och fläsk i trätunnor, m m.

Det fanns inte frysboxar på den tiden så förvaring av mat var ett svårlöst problem för att kunna behålla den så fräsch som möjligt.

Cementkällaren var också ett matförråd som var vägg i vägg med bygget i övrigt, nergrävd i marken på ena änden av vedboden med en trappa ner, den är murad. Där var det svalt på sommaren och lagom kyla på vintern. Där förvarades sylt och konserver, konserverat kött sedan moderniteten konserveringsapparater kommit ut på marnaden.

Denna byggnad har nu tjänat folket på gården i över hundra år och bör få gå till vila i form av rivning.

 

Så här ful har vedboden blivit med åren, jag har inte överdrivit som du ser.

Den har även fått sina törnar av snöröjartraktorn ett par gånger.

  

När jag skulle bära in utemöblerna i dag stängde jag in mig själv i stallen och blev tvungen ringa efter Ingrid för att hon skulle hjälpa mig ut i friheten igen. "Klommerfia"! Jag hade för höga tankar om min förmåga.

  

 Dagens namn är: Lilian och Lilly, grattis till er som bär de namnen!

 

Ha en fortsatt fin tisdagkväll, vi ses!

 

En sista bild på kvällshimlen innan mörkrets furste steg ned!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards