oskmar

Alla inlägg den 22 september 2022

Av Elsa Mårtenzon - 22 september 2022 17:19

 

Titta vad jag hittade i grusgången i dag, en liten vilsen pense´planta! Fel årstid att satsa på för den.

  

En riktigt fin dag har det varit!

Först var det dimma men vid tiotiden kom solen och brände bort den, sedan har det varit sååå fint.

När jag var klar innne med städningen gick jag ut för att jobba ute, telefonen ringde och jag var bakom huset på solsidan när jag pratade och det var så varmt, i solen. Det kändes nästan som en dag i juli med solsken. På förmiddan var sjön stilla men sedan kom vinden igång, men från sydost och då brukar den vara varmare än nordanvinden.

Just nu är det 11,5 grader varmt, fortfarande samma vindriktning men bara lite lätta skyar på himlen.

 

Nu två timmar senare är det 7 grader varmt och nästan helt mörkt, sjön ligger stilla.  

Och tittade vad jag hittade mera, en fjäril 4 cm mellan vingspetsarna! En sån har jag aldrig sett förut, så stor. Har den kommit vilse?

 

Är det en julihimmel eller septemberhimmel? Inte konstigt att fjärilar kommer vilse i årstiden. Hur går det för den om det blir tvärkallt?

  

Nu flyr ryssar i massor ut ur sitt land för att inte behöva gå ut i kriget i Ukraina. Men vart ska alla ta vägen? Nu har de flesta rest till turkiet, men få vill nog ta emot dem.

Nu demonstreras det öppet på gatorna i Ryssland mot Putin och hans krig och mängder buras in i fängelser och där delas ut handlingar till dem för att fara till kriget. Det finns även de som talar om farhågor för ett tredje världskrig. Skrämmande, hur ska det sluta?

  

I Italien är det val på söndag och en kvinna där leder stort i ytterligare ett nationalistigt parti. På TV:n nyss berättades att hon sagt att Putin är den främste landsmannen. Ännu värre! Vad månde bliva?

  

 

Dagens namn är: Mautritz och Moritz, grattis till er!

 

Ha en fortsatt bra torsdagkväll, vi ses!

 

 

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards