oskmar

Alla inlägg den 28 september 2022

Av Elsa Mårtenzon - 28 september 2022 17:37

 

  Klockan halv sju i morse, regnskurar uppe bland bergen. Och det blev flera av

samma sort hela dagen.

      

Hej igen!

Det är kväll stup i ett och dagen har varit grå som en grå ullstrumpa, en blöt en!

Det var ganska regnfritt från morron men efter elvatiden har det blött på hela tiden i stort sett. Det finns knappast någon risk att marken spricker av torka här, som vi sett många prov på i andra länder, nu och i sommar som lidit av extremvärme och inget regn. 

Vi har det bäst, än så länge.

Just nu är det 7 grader varmt, det regnar och hela himlen är jämngrå.

 

Magdalena Andersson har blixtinkallat till en extra presskonferens klockan 18.00 med anledning av gasläckan och sprängningarna, om fem minuter.

Så jag gör ett uppehåll här så länge.

 

Jag undrar hur gammal logen är då?

Enligt mamma så flyttade morfar logen dit där den står nu. Den hade stått ungefär där traktorgaraget står nu, det byggde Eivin när han hade köpt sin traktor. De flyttade ofta hus förr, det hus som jag bor i nu flyttades också på 1920-talet, berättade mamma. Det hade stått mitt ute på gården, men de tyckte det störde utsikten, flyttades ungefär 30 meter, de var inte rädda för besvär minsann.

 

Lövet ligger i drivor och väntar på mig...

 

Ja, nu har jag sett pressträffen och det verkar hända en hel del nu och allt får vi ju inte veta, så klart.

Men det benämnes som grovt sabotage och de är väldigt försiktiga i uttalanden så länge de inte vet säkert vem som stått för sabotaget och vill inte spekulera i onödan. 

SÄPO är inkopplade och det ska göras en grundlig undersökning och USA med flera har lovat att bistå i undersökningarna.

Kustbevakningen finns där ute och vaktar i närheten.

Det känns som och är en osäker tid vi lever i och det från den 24 februari 2022.

Det betraktas också som osäkert läge och ingen har ju så klart tagit på sig sprängningen av gasledningen.

Och Putin är ju så förvånad över vad det är som har hänt!!! 

Storlögnaren känner vi ju alltför väl vid det här laget.

Han har begärt ett möte med FN på fredagskvällen angående gasläckan och sprängningen av gasledningen, för han ska väl skylla på USA, antar jag.

Hoppas att han ljuger fast sig då, en gång för alla.

Norge och Danmark skärper nu säkerheten runt sina energianläggningar både till havs och på land, på grund av säkerhetsläget, sägs på presskonerensen

 

Telefonen ringer på dagarna stup i kvarten ibland och när jag inte känner numret så svarar jag inte.

Både i går och i morse var det samma nummer det ringde ifrån och jag tänkte, ring du, men nått svar ska du inte få, trodde det var en försäljare för det stod Sverige och det brukar var försäljare. Många såna samtal har det varit hela sommaren och jag svarade inte.

Men i morse ringde Jan Peter och sa, du kan svara i telefon och han sa då vem som hade ringt, hon hade ringt till honom och funderat varför hon inte fick svar.

Och det var ingen skurk, det var en före detta bellviksbo och hon hade roliga hälsningar som hon ville framföra till mig.

Tack för det Solveig!

Tänk vad många trevliga telefonsamtal som jag kan missa för att jag inte vågar svara på grund av alla telefonskurkar som florerar numera.

Sånt existerade inte alls för till exempel 15 år sedan.

 

Dagens namn är: Lennart och Leonard, grattis till er!

 

Ha en fortsatt fin onsdagkväll, vi ses och hej då!

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards